ویرانی؛ سرنوشت خانه خان

می‌گویند دولت و پادشاهی خان خراسگان یک روز بیشتر دوام نیاورد، سرنوشتی که گویی از خان به خانه‌اش رسیده‌ و گریبان خانه زندیه خان را هم گرفته است.

مجموعه خان اصفهان این روزها، روزگار خوبی را سپری نمی‌کند. خانه خان که مجموعه‌ای بزرگ و باشکوه بود حالا تکه تکه شده و هر تکه‌اش با مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی رو به تخریب قرار گرفته است. فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی با ابراز نگرانی از وضعیت خانه خان می‌گویند، اگر رسیدگی‌ها در این بنای تاریخی به‌موقع صورت نگیرد این بنا با تزیینات منحصربه‌فرد برای همیشه از بین می‌رود.

«شاهین سپنتا» فعال میراث‌فرهنگی اصفهان در خصوص خانه خان به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «خانه خان یکی از معدود خانه‌های تاریخی متعلق به دوره زندیه است، این بنای تاریخی با تزیینات منحصربه‌فرد همانند یک نگین گمشده در اصفهان است که بخش‌هایی از آن توسط مالک خصوصی و قسمت دیگر با مالکیت میراث‌فرهنگی رها شده است.»

به‌گفته سپنتا، خانه خان متعلق به باقر خان خراسگانی بود که هم‌اکنون نقاشی و پرتره صاحب خانه موجود است، هرچند که قسمت‌هایی از این پرتره از بین رفته اما قابلیت مرمت را دارد.

قانعی، کارشناس ارشد معماری و شهرسازی نیز در رابطه با معماری مجموعه خانه خان اینگونه می‌افزاید: «مجموعه خان خان در حصاری قرار گرفته که سه خانه اصلی را در بر می‌گیرد. این خانه‌ها از معماری با ارزشی برخوردارند به‌دلیل مالکیت‌های متعدد درحال از بین رفتن هستند.»

قانعی معتقد است، دو دانگ از مجموعه خانه خان متعلق به میراث‌فرهنگی و سایر بخش‌های خانه متعلق به مالک شخصی است به‌همین دلیل هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست که در این بنا سرمایه‌گذاری کند. در این میان تنها ضلع شمال غربی خانه سالم مانده که آن‌ هم توسط بخش خصوصی نگهداری می‌شود.

قانعی اما با تاکید بر اینکه ارسی‌ها و نقاشی‌های این خانه متعلق به دوره زندیه درحال از بین رفتن است ادامه می‌دهد: «خانه خان یکی از مجموعه بناهایی است که از نقاشی و ارسی‌های زیبایی برخوردار است اما این بنا بدون آنکه مورد حفاظت و مرمت جدی قرار گیرد درحال ویرانی است.»

خانه تاریخی خان در محله اباذر خوراسگان اصفهان واقع شده و به ثبت ملی هم رسیده است. هرچند که برخی از کارشناسان از این خانه به‌عنوان بنای دوره زندیه نام می‌برند اما در برخی مستندات از این بنا به‌عنوان بنای قاجاری یاد می‌شود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.