وقتی خانه‌ی تاریخی مزاحم است!

چند خانه‌ی ارزشمند و قدیمی در بافت تاریخی یزد را تخریب کردند تا به گفته‌ی آن‌ها، مزاحمتی برای مردم پیش نیاید؛ خانه‌های قرارگرفته در بافت تاریخی یزد و در گذر «ابوالمعالی» و محله‌ی «فهادان».

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، انگار یزد و بافت تاریخی‌اش، موش آزمایشگاهی مدیریت شهری یکی از شهرهای خشتی دنیا شده تا هر بلایی که دوست دارند سر این شهر و تاریخ و هویتش بیاورند و تنها دستاوردشان یعنی تخریب و نابودی بافت‌های تاریخی باشد.

امیر ترقی‌نژاد دوستدار میراث فرهنگی یزد درباره‌ی تخریب‌هایی که دوباره در این شهر و درست در بافت تاریخی و البته به صورت تدریجی در حال انجام است، به خبرنگار ایسنا گفت: هر چند این سری از خانه‌های تخریب‌شده، در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بودند، اما با توجه به قرارگیری‌شان در بافت تاریخی یزد و در دو محله‌ی قدیمی و باارزش این شهر که همه‌ی بناهای آن متعلق به دوره‌ی قاجار هستند، نباید این اتفاق رخ می داد.

وی با اشاره به پررفت‌وآمد بودن این بافت تاریخی و به‌خصوص دو محله‌ی «ابوالمعالی» و «فهادان» که این تخریب‌ها از حدود یک ماه قبل و به صورت تدریجی در‌ آن رخ داده است، ادامه داد: حفظ میراث فرهنگی فقط برعهده‌ی اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان نیست، بلکه مدیریت شهری و شهرداری نیز در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

او اداره‌ی کل میراث فرهنگی در استان یزد را یک ارگان تنها در میان دیگر ارگان‌های شهری یزد دانست و افزود: بهترین بازوی اجرایی در کنار میراث فرهنگی، مدیریت شهری است که آن هم در عمل توجه چندانی به این بحث ندارد و هر بار با تعرض به بناهای مختلف تاریخی در یزد، این کم‌کاری را بیشتر نشان می‌دهد.

ترقی‌نژاد نصب پایانه‌ی اتوبوس‌رانی در کنار برج و باروی یزد را که متعلق به دوره‌ی آل‌بویه و اتابکان است، از دیگر نمونه‌های تعرض و بی‌توجهی مدیریت شهری یزد به این شهر تاریخی دانست و تاکید کرد: کمتر از یک ماه گذشته، در عرصه و حریم این اثر تاریخی که حتی ارزش ثبت جهانی را دارد،‌ این پایانه احداث شده است.

او این عمل را نه خدمت‌رسانی به مردم و محدوده‌ی بافت تاریخی یزد، بلکه یک تعرض آشکار به این بنای تاریخی دانست.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.