مجسمه‌های تاریخی ایتالیا به ایران می‌آیند

رییس سازمان میراث فرهنگی بالاخره پس از گذشت یکسال از مدیریت خود در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اولین نشست خبری خود را با خبرنگاران میراث فرهنگی برگزار کرد.

او درحالی در این نشست خبری به ارائه عملکرد سالانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخت که به گفته او، سال ۹۳ سال بسیار سختی برای سازمان میراث فرهنگی بود چراکه این سازمان وارث نابسامانی های زیادی از گذشته بوده است.

با این حال «مسعود سلطانی فر» در میان سخنان اش و همچنین عملکرد میراث فرهنگی در سال گذشته، اشاره ای کوتاه و گذرا به ورود ۴ مجسمه پنه لوپه به ایران داشت.

موضوعی که سبب پرسش خبرنگار CHN از رییس سازمان میراث شد. سلطانی فر در پاسخ به این سوال که چه شرایط حفاظتی در موزه های ایران فراهم شده که دیگر کشورها این اعتماد را پیدا کرده اند تا آثار خود را برای نمایش به ایران امانت بدهند گفت: «درحال حاضر طبق سند رسمی و تفاهم نامه دو جانبه قرار شده که مجموعه تندیس های پنه لوپه که به ۴ عدد می رسد در ایران به نمایش گذاشته شود.»

او گفت: «یک تندیس پنه لوپه که در ایران نگهداری می شود بر اساس توافق دولت ایران و ایتالیا قرار است به مدت ۶ ماه در ایتالیا به نمایش گذاشته شود و ایتالیا متعهد شده که پس از این دوره ۴ مجسمه دیگر برای نمایش وارد ایران شوند.»

به گفته سلطانی فر، مجمسه‌های پنه لوپه ایتالیا قرار است در نیمه دوم سال ۹۴ در ایران به نمایش گذاشته شود.

این درحالی است که محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز از برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی مکزیک و چین در ایران خبر داد.

طالبیان گفت: «نمایشگاه آثار تاریخی مکزیک و چین قرار است در آینده ای نزدیک در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شود.»

001001001

سلطانی فر همچنین در بخش دیگر سخنان اش به تلاش ها برای رفع بی انضباطی مالی و اداری در سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: «توانسته ایم در همگرایی با دستگاه های مختلف به بخش زیادی از اهداف مان برسیم. هرچند که در رسیدن به هدف مطلوب فاصله داریم اما تلاش کرده ایم با تثیت وضعیت سازمان میراث فرهنگی که دچار از هم گسیختگی شده بود در ارتباط این سازمان با دستگاه های دیگر هماهنگی و همگرایی ایجاد کنیم.»

او استرداد ۳۴۹ شی تاریخی متعلق به خوروین از بلژیک به ایران را پس از ۳۵ سال منازعه حقوقی از مهمترین دستاوردهای سازمان در سال ۹۳ اعلام کرد و گفت: «ادعاهای جدیدی در این پرونده مطرح شده بود که اگر در بازگرداندن این محموله ساعاتی تعلل کرده بودیم چه بسا این اشیاء برای ده ها سال در موزه بلژیک باقی می ماند.»

او ثبت جهانی شهر سوخته در سی و هشتمین اجلاس یونسکو و ثبت جهانی پرونده نوروز با حضور ۱۲ کشور و با محوریت ایران در یونسکو را که در آینده نزدیک تصویب می شود را از دیگر اقدامات مهم سازمان میراث فرهنگی خواند.

سلطانی فر تاکید کرد: «۷ پایگاه میراث جهانی و مجموعه سعدآباد نیز به صورت هیات امنایی اداره می شوند.»

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، ۲۸۶ اثر تاریخی در سال گذشته به ثبت ملی رسیده که برای ۴۰۰ اثر تعیین حریم انجام شده است.

او همچنین از راه اندازی طبقه دوم موزه ملی ایران در تعطیلات نوروز و همچنین راه اندازی موزه دوران اسلامی که از ۱۱ سال پیش تاکنون برچیده شده بود در هفته میراث فرهنگی در ۲۸ اردیبهشت سال آینده خبر داد.

به گفته او، موزه های منطقه ای شیراز، کرمانشاه، اهواز، یزد تا دو سال آینده آماده بهره برداری می شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: سال ۹۳ پرونده ثبت جهانی بیابان لوت، بادگیرها و پرونده زنجیره ای یازده قنات کشور برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو ارسال شد.

او همچنین از برگزاری کارگاه های آموزشی برای موزه داران افغانستان و عراق و تشکیل شورای فنی در استان ها پس از توقف چندین ساله خبر داد. او همچنین اعلام کرد، ۳۵۰ نیروی جدید به یگان حفاظت میراث فرهنگی افزوده شده اما نیروی مردمی مهمترین عامل حفاظت از محوطه ها است.

سلطانی فر در بخش دیگری از سخنان اش با اشاره به ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و کمک صندوق توسعه ملی ارائه شده به کارگاه های تولیدی و بخش بازرگانی در صنایع دستی گفت: «۱۹۰۰ کارگاه صنایع دستی با تسهیلات ارائه شده به چرخه تولید بازگردانده شد.»

او تاکید کرد، صادرات صنایع دستی در سال ۹۳، رشد ۵۰ درصدی داشته اما چالش عمده در بخش بازرگانی و فروش صنایع دستی همچنان باقی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به راه اندازی خانه های صنایع دستی در ۷ استان کشور ابراز امیدواری کرد که سال ۹۴ تعداد خانه های صنایع دستی به ۲۵ خانه برسد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.