غار هملون

غار هملون از دو غار تشکیل یافته است که به هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند. این غارها در دره هملون در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارند.دهانه غار هملون کوچک که در زیر یک تاق سنگی بزرگی واقع است، ۳ متر عرض و حدود ۱ متر ارتفاع دارد و به نظر می‌رسد طول غار حدود ۵۰ متر باشد. کف غار از سنگ و گِل پوشیده شده است و به همین دلیل لغزنده است.

 

غار-هملون

در ورودی غار یک چهارچوب آهنی توسط شهرداری طی سالیان گذشته نصب شده است. ابتدای غار کمی باریک و کم‌ارتفاع است ولی به تدریج به ارتفاع آن افزوده می‌شود. در ادامه مسیر یک دالان پرشیب وجود دارد که حدود ۳۰ تا ۴۰ متر به سمت پایین امتداد دارد و به دلیل لغزنده بودن کف غار، وارد شدن به آن بسیار دشوار است و پیمایش آن نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات لازم است.

 

غار-هملون2

به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک و در بالای یک دامنه پرشیب، غار هملون بزرگ قرار گرفته شده است. دهانه این غار حدود ۲/۵ متر عرض و ۱/۵ متر ارتفاع دارد و طول آن حدود ۱۰۰ متر می‌باشد. ورودی این غار نیز همچون هملون کوچک یک ورودی آهنی دارد.

 

غار-هملون6

در سال‌های اخیر با توجه به ایجاد مدرسه یخ‌نوردی در نزدیکی این غار، مسیر دسترسی به غار هملون آسان‌تر شده است.دره هملون در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در حدّفاصل دو روستای میگون و شمشک واقع است. گفته می‌شود که این محل به دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای متعدد در طول دره، ابتدا «همه جا لانه» یا «همه لانه» نام گرفته است و سپس به مرور زمان به «هملون» تبدیل شده است.

 

غار-هملون7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.