خانه‌ای که نمی شناسید؛ آشنایی با خانه‌ ی حریری تبریز

خانه ی حریری یکی از خانه های قدیمی تبریز  مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک ۱۳۲ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به دنبال طرح راه‌اندازی موزه مطبوعات در خانه ی حریری تبریز با همکاری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی در ۱۷ مرداد (روز خبرنگار) امسال، در نشست اخیر شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی، ملی شدن این موزه که مقرر است در خانه ی حریری تبریز ایجاد شود، به تصویب رسید.

با توجه به تاریخچه غنی مطبوعات آذربایجان‌شرقی در سطح کشور، ضرورت ایجاد چنین موزه‌ای در سطح ملی ایجاب می‌کرد که خوشبختانه این اتفاق به زودی خواهد افتاد.

 با بیان اینکه خانه ی حریری تبریز یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر تبریز بوده و مراحل پایانی مرمت خود را طی می‌کند،  پس از اتمام عملیات مرمتی این خانه، موزه مطبوعات ملی در این محل راه‌اندازی خواهد شد.

محمدی(رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی) با اشاره به اجرای مراحل پایانی عملیات مرمت این بنا افزود: مرمت خانه ی حریری تبریز بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار سال ۹۱ و قدردانی از تلاش اصحاب رسانه، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به جامعه مطبوعاتی آذربایجان‌شرقی هدیه شد.

وی اظهار امیدواری کرد که موزه مطبوعات ملی اردیبهشت سال آینده راه‌اندازی شود.

محمدی با اشاره به زیبایی‌ها و موقعیت ممتاز این خانه خاطرنشان کرد: تعداد زیاد نقاشی‌های دیواری، تنوع طرح، نقش و رنگ و موضوعات جالب توجه عصر قاجار و وجود سبک نگارگری دوره قاجار تبریز خانه حریری را در میان خانه‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی و حتی کشور دارای جایگاه ویژه کرده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته روی این بنا تصریح کرد: عملیات استحکام‌بخشی، ایزوگام سقف، مرمت بخش‌های الحاقی و نیز مرمت نقاشی‌ها و نگارگری‌های دیواره‌های این خانه توسط متخصصان انجام گرفته است.

محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات کف‌سازی و ادامه مرمت نقاشی‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: پس از پایان مرمت خانه حریری، این بنا با تجهیز و انتقال اسناد به موزه مطبوعات مبدل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت روز خبرنگار، بسیاری از موفقیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی را مدیون اصحاب رسانه و همکاری و دقت به موقع آنها دانست.

محمدی خبرنگاران را وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش خواند و گفت: خبرنگاران با حضور در جامعه و حساسیت‌ها و رسالت خود می‌توانند بهترین همیار در حفاظت از میراث فرهنگی، آثار تاریخی، میراث معنوی و گسترش و توسعه صنایع‌دستی باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نقش اصحاب رسانه در جلوگیری از تخریب‌ها و اتفاقات ناگوار حوزه میراث فرهنگی و تاریخی استان را کلیدی و موثر خواند و گفت: راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات ملی کشور در تبریز به عنوان شهر اولین‌ها، هدیه‌ای به منظور سپاس و قدردانی از فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی کشور به ویژه آذربایجان‌شرقی است.

محمدی گفت: سعی می‌شود هویت روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای استان و کشور در این موزه ملی تجلی یافته و اطلاعات خوبی از گذشته تاریخی مطبوعات کشور ارائه دهد.

413px-Hariri_House-Tabriz_002

432px-Hariri_House-Tabriz_001

452px-Hariri_House-Tabriz_005

434px-Hariri_House-Tabriz_006