تاج محل تغییر رنگ می دهد!

تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان است که در نزدیکی شهر آگره و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو، پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفت گانه دنیا به‌شمار می‌رود.این بنا که در شمال شهر آگرا در منطقه‌ی گوجرات واقع شده، نمایی از سنگ مرمر سفید دارد و طبق بررسی‌های باستان‌شناسان با استفاده از ۲۰ هزار قطعه‌سنگ مرمر روی سکویی عظیم از مرمر بنا شده است. نام این بنا، ایرانی است. این ساختمان بر پایه معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند.

حقیقتی جالب که در مورد این بنا گفته می شود این است که رنگ این بنا در طول روز تغییر می کند، نه اینکه تاج محل تغییر رنگ دهد، اما اینگونه به چشم می آید! تاج محل در ساعات مختلف شبانه روز سایه و تن های رنگی متفاوتی به خود می گیرد. صبح ها صورتی به نظر می رسد. بعد از ظهر ها سفید رنگ و نیمه های شب طلایی است. برخی افراد، این تغییرات را به تغییر حالات بانوان تشبیه می کنند؛ به این دلیل که این معبد حیرت آور، در اصل مقبره ملکه «ممتاز محل»، معشوق و همسر محبوب «شاهجهان» است.

اما بر اساس تحقیقاتی که محققان آمریکایی و هندی انجام داده اند آلودگی‌های محیطی حاصل از فعالیت چند کارخانه و معدن در نزدیکی تاج محل باعث شده است که کربن و سوخت های فسیلی و گرد و غبار و آلودگی هوا، علاوه‌بر تغییر رنگ بخش‌های از این بنا، به رنگ قهوه ای متمایل شود. فیلترهایی که برای نمونه برداری استفاده شده اند نشان می دهند که آلودگی های محیطی سبب این تغییر رنگ است.

0.011333001313176683_jazzaab_ir

46-jpg

india-taj-mahal

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.