آبشارگردی تهران؛ پیشنهاد سفر یکروزه

اگر شما از جمله افرادی هستید که به کوهنوردی و طبیعت گردی علاقه دارید، به شما توصیه می کنیم که مسیر آبشارگردی و کوهنوردی زیر را امتحان کنید تا با گذر از مناظر طبیعی زیبا به آرامش برسید.

مسیر حرکت: میدان سربند (ارتفاع ۱۷۰۰متر)– روستای پس قلعه(۱۹۷۵ متر)- دو راهی اوسون( ارتفاع ۲۱۲۵ متر) – آبشار پسنگ (۲۱۱۸ متر) – دو راهی شروین ( ۲۴۷۰ متر ) – شیر پلا (۲۷۵۰متر)

برای رسیدن به آبشارهای زیبای این مسیر می بایست از دربند در شمال تهران و از میان دهکده کوچک پس قلعه گذشت و سپس با حدود دو ساعت کوهپیمایی، به پناهگاه شیرپلا و آبشار دوقلو راه یافت. در برخی مناطق صخره ای مسیر نیز می بایست از طناب ها و سیم بکسل های نصب شده کمک گرفت.

دربند از دهکده‌های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است. خیابان دربند از ارتفاع ۱۶۰۰ متری در میدان قدس آغاز و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری میدان سربند (تندیس کوهنورد) به پایان میرسد.

پناهگاه شیرپَلا پناهگاهی کوهستانی در کوه‌های البرز در شمال تهران است. این پناهگاه در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از سربند، پس‌قلعه و آبشار دوقلو می‌گذرد. از شیرپلا تا قله توچال معمولاً سه تا چهار ساعت راه است. این پناهگاه در دو طبقه بنا شده و دارای امکاناتی چون خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر، ناهارخوری، بوفه، نمازخانه و سرویس کامل بهداشتی و لوله‌کشی آب و برق است. نام شیرپلا یا شیرپِلا در گویش مازندرانی به معنی شیر برنج است که هنوز هم خوراک گاوداران مازندران در بلندی های البرز است.

راه اصلی ورود به این پناهگاه از سمت دربند می‌باشد و پس از رسیدن به دو راهی اوسون باید به سمت راست (با توجه به علائم راهنما) حرکت کرد. در سمت راست این پناهگاه مسیر قله توچال و همچنین ایستگاه پنجم توچال موجود است.

آبشار دوقلو که در شمال تهران و در مسیر کوهنوردی دربند به توچال واقع شده با چشم انداز فوق العاده خود گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می خواند.

این آبشار در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا، نزدیک به پناهگاه شیرپلا و در مسیر اصلی صعود به توچال قرار دارد. ارتفاع تقریبی این آبشار، ۲۰ متر است.

دوشاخه‌شدن آب هنگام ریزش از ارتفاع، دلیل نامگذاری این آبشار می باشد. این آبشار همچون سایر آبشارهای فصلی استان تهران مانند آبشار فصلی پیچ آدران، آبشار سنگان در مسیر امام‌زاده داوود و آبشار منظریه در ناحیه شمیرانات از ذوب برف‌ها در بهار و تابستان پدید می‌آید.

این آبشار نه تنها در بهار و تابستان بلکه در زمستان نیز ارزش بازدید دارد زیرا در سرمای زمستان این آبشار یخ می‌زند و منظره‌ای چشم‌نواز و بی‌مانند به وجود می‌آورد که جز با دیدن، درک این همه زیبایی ممکن نیست. کمی بالاتر از آن و نزدیک به شیرپلا، آبشار پسنگ قرار دارد. این مسیر در چهار فصل بسیار زیباست. برگ‌های بهاری، خنکای تابستانی، رنگ‌های گوناگون پاییزی و برف سپید و یکدست زمستانی آن هرکدام بیش از دیگری روح‌نواز، دل‌انگیز و چشم‌گیر است.

امیدواریم از سفر خود به این مسیر زیبا لذت ببرید.

[Best_Wordpress_Gallery id=”16″ gal_title=”آبشارگردی تهران”]

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.