۱۴ میلیون شغل گردشگری در معرض خطر

شورای جهانی سفر و گردشگری نسبت به در معرض خطر بودن ۱۴ میلیون شغل گردشگری وابسته به این صنعت هشدار داد.
شورای جهانی سفر و گردشگری در جدیدترین گزارش منتشر شده اعلام کرد، در صورتی که شرکت‌های بخش خصوصی در رابطه با کمبود استعداد در صنعت گردشگری اقدامی نکنند، ۱۴ میلیون شغل وابسته به سفر و گردشگری در معرض خطر خواهند بود.
تحقیق انجام شده توسط دپارتمان اقتصاد دانشگاه آکسفورد حاکی از آن است که در صورتی که دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی قادر به اجرای سیاست‌هایی در جهت ترویج فعالانه و دقیق مدیریت استعداد نباشند، صنعت گردشگری در ۱۰ سال آینده ۱۴ میلیون شغل کمتر ایجاد خواهد کرد و همچنین ۶۱۰ میلیارد دلار کمتر در تولید ناخالص ملی سهم خواهد داشت.
صنعت سفر و گردشگری در حال حاضر ۲۶۶ میلیون شغل در سراسر جهان را به خود اختصاص داده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۳۴۷ میلیون شغل افزایش یابد. همچنین این صنعت در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷ هزار میلیارد دلار از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داد که طبق پیش‌بینی این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۱۱ تریلیون دلار خواهد رسید.
این تحقیق که برای اولین بار به مقیاس مطلق چالش منابع انسانی از لحاظ کمی و همچنین کمبود بالقوه مهارت براساس چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ سفر و گردشگری جهانی پرداخته است حاکی از آن است که میزان اشتغال‌زایی صنعت سفر و گردشگری براساس رقم پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۴ با ۴ درصد کاهش همراه خواهد بود.
۴۶ کشور که در مجموع ۸۰ درصد از اشتغال و تولید ناخالص ملی صنعت سفر و گردشگری جهانی را به خود اختصاص می‌دهند در این تحقیق بررسی شده‌اند و نشان از آن دارد که این صنعت برای دستیابی به چشم‌انداز ۱۰ سال آینده خود با کمبود جدی فرد مناسب در شغل مناسب و با مهارت کافی روبه‌رو است.
همچنین این تحقیق نسبت به هزینه اقتصادی بسیار بالا در ۱۰ سال آینده هشدار می‌دهد که براساس آن تأثیر کلی خلأ استعداد و ناکارآمدی می‌تواند منجر به از دست رفتن ۱۴ میلیون شغل و ۶۱۰ میلیارد دلار در تولید ناخالص ملی شود و اشتغال‌زایی این صنعت در مقایسه با پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۱۴ با ۴ درصد کاهش روبرو خواهد بود.
این گزارش همچنین تأکید می‌کند که چالش‌های منابع انسانی در صنعت سفر و گردشگری به مشکل قابل ملاحظه‌ای بالاتر از سایر بخش‌هاست و از میان ۴۶ کشور مورد مطالعه، ۳۷ کشور با کمبود استعداد در این حوزه در ۱۰ سال آینده روبرو خواهد بود.
«دیوید اسکوسیل»، رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری درباره اهمیت یافته‌های این گزارش اظهار کرد: سفر و گردشگری یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی جهان است که به ایجاد اشتغال، رشد اقتصاد و رفاه کمک می‌کند. این بخش برای جوانان و زنان که اغلب بخش به حاشیه رانده شده جامعه هستند و سایر بخش‌ها با فرصت‌های شغلی کمتر، اشتغال‌زایی می‌کند.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.