برج گالاتا

برج گالاتا (گالاتا کوله سی) یکی از قدیمی ترین برجهای جهان در سمت گالاتای استانبول واقع شده و یکی از سمبلهای ایکونیک استانبول می باشد. این برج در قرون وسطی در سال ۵۲۸ ساخته شد . از این برج خلیج گلدن هورن و آثاری تاریخی مهم استانبول ، پل بغاز ، خلیج بسفر و استانبول را می توانید پانورامیک ببینید.

تیم فوتبال گالاتاسارای استانبول هم به این سمت تعلق دارد هرچند استادیوم تورک تلکم آرنای آن در سئیران تپه است.

منظره شبه جزیره (یاریم آدا) تاریخی استانبول از این برج تاریخی فوق العاده است که این منظره زیبا و با شکوه ( گوءرکملی ) نیاز به تجربه دارد و با تصویر قابل بیان نیست . در سال ۱۳۴۸ برج توسط جئنوئز دوباره از سنگ ساخته شد و به آن اسم برج عیسی مسیح داده شد. در قرن ۱۵ به عنوان دانجن ( زندان زیرزمینی داخل قلعه یا سورهای استانبول) و سپس در سالهای بعد به عنوان نقاط استراتژیک دیده بانی آتش سوزیها استفاده شد.

و با اجازه امپراطور مراد دوم در سال ۱۴۶۱ جنوئزها برج دیگری در کنار آن ساخته بودند و اسم امپراطور مراد دوم نام گرفته بود که در آن اسرای مسیحی که در کشتی سازی منطقه قاسیم پاشا کارگر بودند می ماندند اما سپس به عنوان رصدخانه توسط نجوم شناس تقی الدین استفاده شد اما رصدخانه در سال ۱۵۷۹ بسته شد.

در سال ۱۶۳۸ با اجازه امپراطور مراد چهارم آقای “هزارقئن  احمد چلبی ”  با بررسی باد در اسکودار استانبول و بررسی شرایط با بستن بالهای چوبی از برج گالاتا تا دوغانچیلار اسکودار پرواز کرد امروزه یک فرودگاه خصوصی در استانبول به نام هزارفئن احمد چلبی نام گذاری شده است.  این پرواز چلبی در اروپا با علاقه فراوان دنبال شد و در انگلستان گراوورهایی (Engraving)که این پرواز را نشان می داد ایجاد شد. چلبی که اهل استانبول بود در ۳۰ سالگی در ۱۶۴۰ در جزایر وفت کرد. درازترین شعر درباره برج گالاتا در سال ۲۰۰۹ توسط شاعر آیدین مئریچ سروده شد.

ویژگیها : این برج با ۹ طبقه خود و کلاه استوانه ای خود ۷۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. وزن آن ۱۰ هزار تن و قطر خارجی آن ۱۶٫۴۵ متر و کلفتی دیوارش ۳٫۷۵ متر می باشد.

هم اکنون طبقه آخر برج گالاتا میزبان یک کلوب شبانه یک کافه و یک رستوران سنتی با شیوه آشپزی(کوزین) امپراطوری اتومان و با کوزین  اروپا یا زاویه ۳۶۰ درجه دید مرکز تاریخی استانبول است. . برج گالاتا دارای ۲ آسانسور نیز می باشد . این برج در منطقه تاریخی و همیشه بیدار تونل – آسمالی مسجد که در قرن ۱۷ منطقه سکونت خارجیها بوده و امروزه پر از رستوران کافه و کلوبهای شبانه می باشد است.

اطلاعات پراکتیکال :

برج گالاتا از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب باز بوده و هزینه ورود ۱۰ لیره ترک اما رستوران و کافه و کلوب شبانه تا نیمه شب باز است.

1587

galata-kulesi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.