بازگشایی موزه ملی عراق پس از ۱۲ سال انتظار

میراث فرهنگی در عراق دوران پرفراز و نشیبی را می‌گذراند. اندکی پس از تخریب آثار باستانی موزه موصل به دست ستیزه‌جویان “دولت اسلامی”، موزه ملی عراق در بغداد با تلاش فراوان و پس از ۱۲ سال تعطیلی بازگشایی شد.

0,,18286799_303,00

 

روز شنبه (۲۸ فوریه / ۹ اسفند) بغداد، پایتخت عراق شاهد رویداد فرهنگی بسیار مهمی بود: بازگشایی موزه ملی که در سال ۲۰۰۳ در پی حمله آمریکا به عراق تعطیل شده بود. بسیاری از اشیاء این موزه در پی جنگ و ویرانگری‌های چندین ساله به غارت رفته یا تخریب شده بود. کارشناسان پس از تلاش‌های فراوان موفق به یافتن و مرمت این آثار شده بودند.

123

 

مجموعه آثار موجود در موزه ملی بغداد اشیائی را دربرمی‌گیرد که تاریخ و تمدن چند هزار ساله بین‌النهرین را به نمایش می‌گذارد. پیشینه برخی آثار به نمایش درآمده در مراسم بازگشایی موزه بغداد که از مناطق اطراف موصل‌‌‌اند، به قرن دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

345

موزه ملی عراق درست یک روز پس از انتشار ویدئویی بازگشایی شد که حاکی از تخریب آثار باستانی موزه موصل به دست ستیز‌ه‌جویان “دولت اسلامی” (داعش) بود. در این ویدئو که در روز پنج‌شنبه (۲۶ فوریه) از سوی اسلام‌گرایان افراطی در اینترنت منتشر شد، برخی از اعضای گروه “دولت اسلامی” در موزه‌ی موصل با تیشه و پتک سرگرم تخریب آثاری هستند که قدمت بعضی از آن‌ها به چند هزار سال می‌رسد.

0,,18287378_303,00

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق (وسط) در مراسم افتتاح موزه ملی در بغداد قول داد که با تخریب‌کنندگان موزه موصل برخورد خواهد شد. وی گفت: «تروریست‌های وحشی و مجرم می‌خواهند تمدن عراق و میراث بشریت را نابود کنند، اما ما آنان را به سزای عمل‌شان خواهیم رساند». العبادی افزود که تروریست‌های دولت اسلامی “باید بهای هر قطره خونی را که در عراق ریخته‌اند، بپردازند”.

0,,18287383_303,00

طبق ارزیابی مقام‌های عراقی بیش از ۱۵ هزار قطعه موجود در موزه بغداد در پی جنگ و ناآرامی‌هایی که عراق پس از سقوط حکومت صدام حسین شاهد آن بود، ربوده شدند. تا کنون حدود ۴۳۰۰ قطعه (حدود یک سوم این آثار) به موزه بغداد بازگردانده و مرمت شده‌اند.

منبع: دویچه وله

 

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.