کشف چهار مورد استثنایی و منحصر بفرد در قلعه شوش

سرویس خبری روزنامه ارک-ساماندهی انبارهای قلعه شوش به کشف چهار مورد استثنایی شامل تصویر معبد کلبه‌ای، قایق بادبانی سفالی، انبوه مهر کتیبه‌دار و گل نوشته هایی به خط آغاز عیلامی منجر شد.

عباس علیزاده مسوول ساماندهی قلعه شوش گفت: به غیر از تکه های سفال و ظروف سالم سفالی، انبارهای شوش شامل انبوهی از استخوان های جانوری، ریزتیغه و اشیای سنگی است  که هیات فرانسوی موفق به چاپ و نشر آنها نشده بود.

به گفته این استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو، این مواد اکنون در دسترس پژوهشگران و دانشجویان ایرانی و خارجی به منظور مطالعه و استفاده به عنوان  منابع رساله کارشناسی ارشد و دکترا قرار دارد.

او اظهار داشت: در ساماندهی این انبارها محققان با ۴مورد استثنایی برخوردکردند که تقریبا تمامی  آنها ناشناخته و منحصر به فرد بود.

به گفته علیزاده، یکی از مواد به دست آمده در این تحقیق تصویر یک معبد کلبه ای ساخته شده از نی روی دو اثر مهر از دوره شوش ۲ (۳۵۰۰ پ. م.) است که تا امروز فقط در بین النهرین شناخته شده و به معبد ایزدبانوی اینانا شهرت دارد.

او تصریح کرد: ساخت این گونه کلبه های حصیری در جنوب عراق و هویزه خوزستان تا امروز ادامه دارد، اما باور بر این است که ساخت این گونه در ایران از عراق اقتباس شده است.

این باستان شناس پیش کسوت خاطر نشان ساخت که با کشف این دو اثر مهر از شوش پژوهشگران دریافتند که این سنت در خوزستان نیز سوابق طولانی دارد و بخشی از فرهنگ مادی دشت شوشان بوده است.

به گفته او، مورد دیگر یک مدل قایق بادبانی سفالی مربوط به دوره شوش ۱ (۴۴۰۰ پ. م.) است، این شی با ارزش از حفاری های تپه اکروپل، محل سکوی بلند و مذهبی شوش پیش از تاریخ، بدست آمده بود که کاشفان آن این شی را بخشی از یک ظرف پنداشته بودند.

مسئول ساماندهی آثار فرهنگی و تاریخی قلعه شوش گفت :قدیمی ترین مدرک از وجود چنین قایق های تصویری و اثر مهر بدست آمده از شوش و چغامیش بود که هزار سال از این مدل کشف شده جدیدتر بودند.

علیزاده اظهارداشت: این گونه قایق ها که مانند پیکرک های سفالی معابد می شد در بین النهرین وجود داشته اما هرگز نمونه های سفالی آن در ایران پیدا نشده است.

وی گفت: این مدل سفالی قایق اکنون بازسازی شده و قرار است در موزه شوش به نمایش گذاشته شود. سومین گروه از مواد بدست آمده از قلعه شوش انبوهی از اثر مهر کتیبه دار از دوره عیلامی شیمشکی (۲۱۰۰-۱۹۰۰ پ. م.) و سوکلمخ (۱۹۰۰-۱۶۰۰ پ. م.) است که بخشی از آن توسط پیر آمیه چاپ شده اما تصور بر این است که این آثار در موزه لوور باشند.

مسئول ساماندهی قلعه شوش تصریح کرد: چهارمین موردی که دراین طرح به آن برخوردیم دو جعبه بزرگ از گل نوشته ها به خط آغازعیلامی بود که تصور می شد آنها نیز در موزه لوور باشند زیرا بیشتر آنها حدود صد سال پیش توسط ژاک دومرگان کاوش شده بود.

به گفته او بیشتر این گل نوشته ها حدود صد سال پیش چاپ شده بودند، اما پژوهشگران با عکس های سیاه و سفید نا مرغوب سروکار داشتند و چه بسا مطالعه مجدد آنها و تهیه عکس های رنگی با کیفیت بالا پژوهشگران امروزی را به کشفهای جدیدراهنمایی کند.

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.