رونمایی اشیای تاریخی بازگردانده شده از بلژیک در موزه ملی ایران

سرویس خبری روزنامه ارک-سفرنامه ارک-اشیاء تاریخی فرهنگی بازگردانده شده از بلژیک روز شنبه مورخه ۲۷ دی ماه ۹۳ توسط حسن روحانی رییس جمهوری در موزه ملی ایران رونمایی شد.

پس از نزدیک به ۵۰ سال اشیاء و آثار باستانی مکشوفه از ناحیه خوروین (حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد ) به موطن خود بازگردانیده شدند.

بیش از ۳۰۰ اثر مربوط به منطقه تاریخی خوروین  که در سال ۱۳۴۴ توسط  از طریق یک دیپلمات بلژیکی به تدریج از کشور خارج شده و در موزه ای در شهر گنت  باژیک نگه داری می شد.

farhangnews_110286-311291-1421498834

پس از اطلاع دولت ایران از وجود این آثار در سال ۱۳۶۰ در محاکم  طرح دعوی و اعلام  قاچاق و خروج غیر قانونی آثار مذکور از کشور تقاضای استرداد این آثار را کرد .

ولی به دلیل ادعای مالکیت خانم فرانسوی به نام وولف کاریوس (ملکی) مبنی بر  حفاری مجاز علمی و با مجوز مسوولان وقت دولت ایران کشف  و خرید قسمتی از آثار از فروشندگان محلی در ایران در دست داشتن فاکتور خرید حکم توقیف آثار به نفع ایران معلق گردید. پس از فوت وی ورثه دعاوی را ادامه دادند .

farhangnews_110286-311309-1421498834

در مقابل دولت جمهوری اسلامی ایران پ استدلال می کرد که اشیا مذکور جنبه میراث فرهنگی و آثار ملی دارد و متعلق به دولت است و به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده و مالکیت خانم ملکی مشروع نیست.

به علاوه اشیاء مکشوفه هرگز به مقامات ایرانی گزارش و معرفی نشده، در صورتی که طبق قانون ایران، تمام افراد کاشف یا غیر کاشف که اشیاء باستانی و آثار ملی در دست دارند، موظفند هنگامی که این قبیل اشیاء و آثار ملی را به دست می آورند، مراتب را به مقامات ذی صلاح ارائه و گزارش کنند تا تکلیف آن روشن شود. دادگاه مرحله بدوی در بلژیک در سال ۱۳۷۷ دعوای ایران مبنی بر مالکیت و استرداد این اشیاء به ایران را رد کرد.

farhangnews_110286-311317-1421498834

به نظر قاضی دادگاه مذکور، قوانین ایران از جمله قانون حفظ آثار ملی نشان  نمی دهد که ایران به اشیاء و آثار باستانی مکشوفه در منطقه خوروین، حق مالکیت داشته باشد.

استیناف خواهی ایران تا سال۱۳۹۱ به طول انحامید و مشمول قانون مرور زمان گردید و موضوع به دیوان کشور بلژیک ارجاع شد.

farhangnews_110286-311303-1421498834

در اثر تلاش و دفاعیات حقوقی که به عمل آمد مجددا به ادعاهای ایران رسیدگی شد و به موجب رای آبان ۱۳۹۳ ادعاهای خانم ملکی را رد کرده و مالکیت جمهوری اسلامی ایران بر روی مجموعه اشیا عتیقه و آثار باستانی خوروین را محرز گردید و حکم استرداد مجموعه مزبور  به دولت ایران صادر شد.

و این اشیا تاریخی در چهارم دی ماه اسال جاری به تهران بازگردانده شد.

farhangnews_110286-311325-1421498834

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

1 دیدگاه

  1. یوسف گم گشته باز آید به کنعان همی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.