جریمه‌ به توان ۲ برای مخدوش‌کنندگان حریم آثار تاریخی

سرویس خیری روزنامه ارک -کسانی که تسهیلات برای ساخت هتل در حریم بناهای توسط سرمایه‌گذاران را فراهم کرده‌اند، خود باید رضایت مالکان هتل‌ها را برای کاهش ارتفاع هتل بگیرند.

به گزارش ایسنا، ۱۶ ماه پیش یعنی اواسط آبان ماه سال گذشته خبر رسید که در ضلع جنوبی باغ نادری در مشهد،‌ هتلی سه ستاره با ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده، هتلی که روزهای اول فقط اسکلت یک ساختمان بود، اما پس از مدتی، هر روز لایه‌های بیشتری این اسکلت را پوشاند و هیچ قانونی به دلیل زیرپا گذاشتن ضوابط میراث فرهنگی و از بین بردن حریم منظری این بنای تاریخی آن را متوقف نکرد.

پرونده‌ی صدور چنین مجوزی همین‌جا بسته نشد، بلکه پس از مدتی شنیده شد که یک مجوز دیگر از سوی سازمان میراث فرهنگی برای ساخت هتلی دیگر با همین مشخصات در شیراز و در حریم ارگ کریمخانی صادر شده است.

و حالا هتل آسمان در شیراز هم خطری جدی برای ارگ کریمخانی شده، خطری که هرچند رسانه‌ها و دوستداران میراث فرهنگی مدت‌هاست نسبت به آن هشدار می‌دهند، اما ساخت هتل‌ها همچنان ادامه دارد و حالا هر دو هتل تقریبا آماده‌ بهره‌برداری‌اند، اما با کدام مجوز؟

مدیرکل دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیدگی به پرونده‌ی ساخت هتلی با ۴۵ متر ارتفاع در حریم آرامگاه باغ نادری در مشهد را پرونده‌ای دانست که در هیأت تخلفات رسیدگی می‌شود و افزود: در حال حاضر آرای صادر شده در این زمینه محرمانه است تا زمانی که رأی قطعی صادر شود،‌ اما تاکنون جمعی از افراد مرتبط با موضوع در هیأت تخلفات بازجویی شده‌اند.

او در ادامه با اشاره به این‌که افراد که تحت بازجویی قرار گرفتند به نحوه رسیدگی ما معترض شدند، اضافه کرد: به همین دلیل در حال حاضر، هیأت تجدیدنظر درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که در این زمینه و در نحوه انجام کار خود کوتاهی کرده‌اند از نظر دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطی هستند، گفت: خاطی‌ها در هیأت رسیدگی به تخلفات‌شان رسیدگی می‌شود و با اشّد رفتاری که هیأت تخلفات به آن معتقد است با این افراد برخورد می‌کنیم، تا این موضوع دیگر در کشور رخ ندهد.

وی درباره‌ی ساخت هتل آسمان در شهر شیراز و از بین بردن حریم منظری ارگ کریمخانی نیز به خبرنگار ایسنا توضیح داد: آنجا یک مشکل داریم و اینکه یکسری اقداماتی که باید شهرداری درباره‌ی‌ آن لحاظ می‌کرد، در برنامه صدور پروانه کوتاهی کرده و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

هرکس مجوز داده، خودش مالکان را راضی کند

رئوف با تأکید بر رسیدگی این دفتر کل نسبت به ساخت هتل آسمان در شیراز گفت: هر گاه به طور قطعیت به این نتیجه رسیدیم که افراد درون سازمان میراث فرهنگی در این زمینه تخلف کرده‌اند با آن‌ها برخورد می‌کنیم؛ در غیر این صورت کسانی که پروانه صادر کرده و هتل ساخته‌اند باید رضایت مالک را کسب کنند و ارتفاع هتل‌ها را کاهش دهند.

مدیرکل دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تأکید بر لزوم انجام این کار در دو تخلف ساخت هتل در حریم آرامگاه باغ نادری مشهد و در حریم ارگ کریمخانی در شیراز اظهار کرد: با توجه به اینکه مالکان، حاضر به کاهش ارتفاع نیستند و معتقدند هزینه زیادی برای ساخت هر طبقه از هتل پرداخت کرده‌اند، بنابراین هر کس که این تسهیلات را برای مالکان فراهم کرده خود باید رضایت آن‌ها را کسب و ارتفاع هتل‌ها را کاهش دهد.

رئوف با اشاره به در حال تکمیل بودن هتل قرار گرفته در حریم باغ نادری و روند رو به پیشرفت ساخت هتل آسمان در ارگ کریمخانی ادامه داد: مالکان هتل‌ها باید در نظر داشته باشند که حتی زمانی که کارشان به پایان رسید تا وقتی‌که ارتفاع این هتل‌ها کاهش نیابد، سازمان میراث فرهنگی به عنوان نهادی که مجوز فعالیت آن‌ها را صادر می‌کند، پروانه‌ی فعالیت‌شان را امضا نمی‌کند. بنابراین نخست، آن‌ها باید به فکر کم کردن ارتفاع ساختمان خود باشند.

به گزارش ایسنا، هرچند مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی خراسان رضوی از همان ابتدا، این کار را غیرمجاز دانستند، اما سرمایه‌گذار پروژه، پیش‌تر تأکید کرده بود که کار ساخت هتل خود را با مجوز روسای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل، آغاز کرده است.

«باغ نادری» که نادرشاه افشار در آن دفن شده، پس از حرم مطهر امام رضا (ع)، دومین مکانی است که گردشگران به آنجا می‌روند. این مجموعه، یکی از خاطره‌انگیزترین مکان‌هایی است که در دهه‌های گذشته، در کنار دیگر منطقه‌ی تاریخی مهم شهر، به زائران و گردشگران معرفی می‌شد. آرامگاه نادرشاه افشار بنایی است که برای یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر دوره‌ی قاجار (۱۲۹۶ هجری شمسی) در محل یکی از مقابر ویران‌شده‌ی نادری، آرامگاه جدیدی را برای او ساخت و استخوان‌های نادرشاه را از تهران به آن مقبره انتقال داد.

ورامین (10)

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.