تور فرهنگی سرگردان میان گلایه و بی‌اطلاعی؟!

سرویس خبری روزنامه ارک -پس از گذشت ۶ ماه از امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری کتابخانه ملی و جامعه تورگردانان برای ارائه خدمات فرهنگی به گردشگران ورودی به کشور مسئولان کتابخانه ملی از عدم تحقق این تفاهم نامه گلایمندند.

و در مقابل طرف دیگر تفاهم نیز از آنچه در جلسات مسئولان کتابخانه ملی با تورگردانان گذشته‌است، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

که تفاهم نامه همکاری کتابخانه ملی و جامعه تورگردانان به منظور ارائه خدمات فرهنگی به گردشگران ورودی به ایران در مرداد ماه سال ۹۳ امضا شد.

مفاد این تفاهم نامه  در ۵ ماده نمایندگان کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جامعه تورگردانان ایران را موظف به معرفی کتابخانه و امکانات آن به گردشگران خارجی، گنجاندن بازدید از کتابخانه ملی در برنامه تورهای جهانگردان خارجی، بازدید دسته جمعی یا انفرادی گردشگران خارجی از کتابخانه از سوی جامعه تورگردانان ایران و همکاری و هماهنگی جامعه نسبت به برپایی نشست هایی جهت آشنایی راهنمایان تور ها با اهداف فرهنگی سازمان، فراهم نمودن شرایط و امکانات لازم جهت بازدید گردشگران خارجی از سوی سازمان میراث فرهنگی کرده است.

در حالی که ۶ ماه از انعقاد این تفاهم نامه گذشته است  «محمد سلطانی فر» مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در امور بین‌الملل خبر از محقق نشدن اهداف این تفاهم نامه و عدم همکاری جامعه تورگردانان می‌دهد.

او با اشاره به آنکه تاکنون از سوی جامعه تورگردانان فعالیت جدی در راستای اهداف تفاهم نامه منعقد شده انجام نشده‌است یادآور شد:‌ «کتابخانه ملی تمام امکانات و خواسته‌های فعالان حوزه گردشگری را جهت توسعه و رونق گردشگری علمی – فرهنگی در کتابخانه ملی فراهم می‌کند. این درحالی است که با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص رفع موانع موجود، تاکنون تورهای گردشگری به منظور بازدید از کتابخانه ملی تعریف نشده‌اند.»

سلطانی فر، از مرکز اسناد به عنوان یکی از جاذبه‌هایی نام برد که می‌تواند در راستای جذب گردشگر فرهنگی خوب عمل کند و ادامه داد: «از آرشیو نسخ خطی گرفته تا بخش تاریخ شفاهی می‌توانند گردشگر جذب کنند. در این راستا نیز از هر جهت حاضر هستیم بخش خصوصی را برای جذب گردشگر حمایت کنیم.»

به گفته مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در امور بین‌الملل، کتابخانه ملی سالانه میزبان حدود ۹۰۰ مهمان خارجی و هفت هزار مهمان داخلی اعم از دانش آموزان، مسئولان و کارکنان سازمان‌های مختلف است. در این راستا می‌توان با کمک بخش خصوصی و جامعه تورگردانان این تعداد را افزایش داد. در این راستا تمام خواسته‌های بخش خصوصی اعم از راهنمای تور تخصصی آشنا به زبان، امکانات لازم برای تورها و هرآنچه برای توسعه این حوزه نیاز باشد فراهم خواهد شد.

«محسن رنجبر» مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری با تاکید بر آنکه کتابخانه‌های ملی نماد فرهنگی و هنری یک ملت هستند بر لزوم عملیاتی شدن تفاهم نامه‌ای اشاره کرد که بین جامعه تورگردانان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی منعقد شده‌است و ادامه داد: «با توجه به تفاهم نامه منعقد شده امید است تا جامعه تورگردانان بتواند تورهای مستقلی دراین خصوص تعریف کند.»

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.