پرنیک؛ شهری غرق شده در ماسک ها

“سوروا”، یک جشنواره بین المللی ماسک است که در شهر پرنیک برگزار می شود. این جشنواره بزرگترین رویداد نوع خود می باشد که نه تنها در بلغارستان، بلکه در شبه جزیره بالکان نیز جشن گرفته می شود. این رویداد، سنت های باستان بلغاری را ترویج می دهد؛ سنت هایی که هنوز هم بعد از گذشت سال ها زنده هستند.

این جشنواره بخش مهمی از فرهنگ عامه بلغاری را به خود اختصاص داده و توسط زنان و مردان مجرد انجام می شود. این فستیوال با ماهیت رقابتی خود، یک مسابقه برای زنده نگه داشتن سنت ها یعنی “کوکری” و”سورواکاری” بوده که توسط شهرداری پرنیک از سال ۱۹۶۶ برگزار می شود.

در سال ۱۹۸۵، این جشنواره به یک فستیوال بین المللی تبدیل شد. در سال ۱۹۹۵، فدراسیون بین المللی شهرهای کارناوال، شهر پرنیک را به عنوان عضو دائم خود پذیرفت. فستیوال بین المللی ماسک ها همه ساله در ماه ژانویه برگزار می شود.

 جذاب ترین ویژگی این جشن، رژه دو روزه شرکت های لباس های بالماسکه بلغارستان و خارجی می باشد. به طور متوسط حدود ۵۰۰۰ نفر یا تقریبا ۹۰ گروه از هر قوم بلغاری، همچنین شرکت های اروپایی، آسیایی و آفریقایی در این مسابقه شرکت می کنند. هدف شرکت کنندگان این فستیوال، برنده شدن، تجربه فضای هیجان انگیز، سرگرمی و البته شناخته شدن است. شهروندان پرنیک و بازدیدکنندگان از دیگر نقاط بلغارستان و خارج از کشور برای تماشای این نمایش می آیند تا بتوانند در این فستیوال جادویی شرکت کنند. به عقیده مردم بلغاری، تماشا و لمس این ماسک ها خوش شانسی و سلامت برای آن ها به ارمغان می آورد.

805fb894e58df41ff5d5743d77dda228 591986_1000_744 591992_1001_563 140548460 AFPGetty-516444561 kukeri-festival9 kukeri-festival11 kukeri-festival12 tyrt

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

1 دیدگاه

  1. با اینکه ماسک ها یکم ترسناک هستن ولی جالب به نظر می رسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.