مدرسه‌ «قصه‌های مجید»، پاتوق کارتن خواب‌ها

مدرسه‌ی «قصه‌های مجید» که در خیابان یخچال شهر اصفهان قرار دارد، حالا مکانی برای بیتوته‌ی کارتن خواب‌ها و معتادان اصفهانی است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، مدرسه‌ی قاجاری «قصه‌های مجید»، نخستین مدرسه‌ی «آلیانس» (اتحاد) در شهر اصفهان بنا شده است.

سال گذشته قسمت میانی مدرسه کاملا تخریب شد و شیروانی سقف‌های بخش جنوبی نیز ویران و بارندگی‌های اخیر باعث آوار سقف شد و به دنبال آن تعدادی معتاد دیوارهای بخش شرقی عمارت را تخریب و راه ورودی به کلاس‌ها برای اسکان موقت ایجاد کرده بودند.

مهدی باقربیگی بازیگر نقش «مجید» در این سریال به کارگردانی کیومرث پوراحمد، این مدرسه را یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهر اصفهان دانست و تاکید کرد: آن به عنوان یک خاطره در میان نوجوانان و جوانان دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ اصفهانی باقیمانده و باید به عنوان یک اثر ملی حفظ و نگهداری شود.

او که در حال حاضر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان است، با اشاره به تصمیم‌هایی که درباره‌ی احیای این مدرسه داشته افزود: امیدوارم شرایطی مهیا شود تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و شهرداری اصفهان نسبت به بازسازی و بهره‌برداری مناسب از این عمارت کارهای اجرایی آغاز شود.

وی اعلام کرد: اگر لایحه‌ای در این زمینه برای تامین اعتبار یا چگونگی مرمت این بنا از سوی شهرداری اصفهان به شورای شهر ابلاغ شود، همه‌ی تلاش خود را می‌کنم تا رای لازم را برای احیای این عمارت از اعضای شورای شهر بگیرم.

او ادامه داد: امیدوارم شرایط لازم برای نگهداری خانه‌ «بی‌بی»، مسجد و زورخانه که در این فیلم مورد استفاده بوده نیز به زودی فراهم شود.

کیومرث پوراحمد، کارگردان سریال قصه‌های مجید نیز از بی‌توجهی و رسیدگی نکردن به این مدرسه به عنوان یکی از بناهای تاریخی و قدیمی اصفهان اظهار نگرانی کرد و گفت: از شرایط پیش آمده برای این مدرسه و ویرانی‌های فعلی بسیار نگران هستم و متاسفانه علیرغم پیگیری‌های انجام شده، اهمیتی به بازسازی مدرسه داده نمی‌شود و نگرانم که شرایط این مدرسه شبیه مدرسه «مارکار» در یزد نشود!

بر اساس این گزارش، قائدی‌ها ‌- مدیر آموزش و پرورش استان اصفهان – هم اعلام هر نظری در این زمینه را به آینده‌ی نزدیک موکول کرد و خواستار زمان بیشتری برای بررسی موضوع و پاسخگویی در این زمینه شد. در حالیکه آموزش و پرورش استان اصفهان هم اکنون به عنوان بهره‌بردار، مدرسه را در اختیار خود دارد.

به گزارش ایسنا،‌ هر چند براساس مدارک موجود پرونده این مدرسه‌ قدیمی و ارزشمند، در سال‌های گذشته تهیه شده، اما به دلیل وجود مشکلاتی در تهیه‌ پرونده، در فهرست آثار ملی به ثبت نرسید.

شهرام شهریار، فعال میراث فرهنگی درباره‌ی علت‌های ثبت ملی نشدن این بنای تاریخی اظهار کرد: پرونده‌ مدرسه‌ «قصه‌های مجید» (شهید حلبیان) به سه دلیل نبود وقف‌نامه، مستندات غیر قابل قبول و اصالت ستون‌های اشاره شده در شورای ثبت میراث فرهنگی مورد قبول قرار نگرفت.

او با اشاره به تلاش‌هایی که در چند مدت اخیر برای روشن شدن ابهامات موجود در این پرونده انجام داده است، از ثبت این مدرسه در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: تصاویر و مستندات مورد نیاز پرونده تهیه و به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد. همچنین با توجه به امضای حجار ستون‌های مرکزی، دوران ساخت این مدرسه به زمان قاجار برمی گردد.

به گفته‌ وی، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت ثبت این اثر را به عنوان یک خاطره‌ جمعی در جلسه تشکیل شده در روز شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۳ دانسته و تاکید کرده این مدرسه به همراه ۲۰ اثر دیگر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است وبه زودی شماره ثبت آن به مراجع ذی صلاح ابلاغ می‌شود.

460387_346


2843371-4222275

irna1-2843371

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.