روستای آدمک های سنگی در چند کیلومتری پایتخت!

شاید باور نکنید که تنها چند کیلومتر دورتر از مرکز پایتخت، روستای شگفت انگیزی قرار دارد که دیدنی ترین تابلوی سنگتراشی طبیعت به شمار می رود. روستایی که در گوشه و کنار آن هنرنمایی طبیعت در فرسایش سنگ ها و خلق مجسمه های بادساخته به چشم می خورد. روستای کوچک و سرسبزیی به نام وردیج، از توابع کن!

شاید اگر برای اولین بار سنگ تراشه های طبیعی وردیج را ببینید، خیال کنید این صورتک های پر از حفره بازمانده های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده است. یا شوخی چند سنگتراش که در ابعاد بسیار بزرگ تمرین هنر کرده اند!

739971_Iy6y6Fiy 739971_mo6xV36n

در ۳۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا مابین دو روستای وردیج و واریش مجسمه های سنگی ( به زبان محلی ها آدمک جیان ) وجود دارد که تصاویر جالبی دارند و شبیه عروسکهای سنگی غول پیکر هستند، اشکالی که بیش از هر چیز شبیه جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی است، در گذشته و به دلیل محدود بودن علم عامه مردم، علت پدیدار شدن آنها مبهم بود، به همین دلیل ایجاد این ساختارها به جن ها منتصب می شد.

از لحاظ زمین شناسی این مسئله به علت روال فرسایش بادی صخره های وردیج و هوازدگی بخشی از کوه های این منطقه بوجود آمده است.

135928713103 14261411282_ac0613f0ce 20101016195704328_1246 20101016195704437_1248

برای دیدن سنگ تراشه های وردیج، باید به غربی ترین نقطه شهر تهران و شمال ورد آورد سفر کنید. اگر با وسیله شخصی راهی وردیج می شوید، انتهای اتوبان همت همان جایی است که باید پیاده شوید و اگر اهل استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستید، می توانید با مترو خود را به ایستگاه وردآورد برسانید و از آنجا سوار تاکسی های روستای توریستی وردیج شوید.

این تاکسی ها در مسیر خود از مقابل پاسگاه می گذرند و به سر جاده وردیج می رسند. در این جا می توانید از تاکسی پیاده شوید و جاده را به سمت دره ای که در قسمت چپ جاده قرار دارد ادامه دهید تا به روستای وردیج برسید.

در روستای وردیج همچنین می توانید رود خانه پر آبی را ببینید که در دو طرف آن نیزار های بلند و بهم فشرده به چشم می خورند. در بخش هایی از مسیر رودخانه حوضچه های کوچکی تشکیل شده که به شما فرصت یک آب تنی کوتاه مدت را می دهند.

20101016195704937_img_6784

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.