بزرگترین، فعالترین و زیباترین گنبدنمکی ایران و خاورمیانه

گنبد نمکی جاشک در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر قرار دارد ،این گنبد حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی همجوار روستای جاشک از توابع شهرستان دیر یکی از بزرگترین فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است.قله این کوه نمکی ۱۳۵۰ متر از شت اطراف خود بالاتر است این کوه ۱۲ کیلومتر دراز و ۴٫۵ کیلومتر پهنا دارد وسعت گنبد در حدود ۳۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله‌ی آن ۱۳۵۰ متر از سطح دریا است.این گنبد به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسید.

31ee729e-ab46-480a-8861-5ba316a2a8ed 945860_535

مهمترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمکهای این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و غیره می توان اشاره داشت . کوه نمک یا گنبد نمکی جاشک با دارا بودن چشم‌اندازهای زیبای زمین‌شناسی، انواع سنگ‌های مختلف، غارهای طبیعی و طبیعت بکر درون آن‌ها، آبشارکوه‌ها و آویزه‌های نمکی نه تنها چشم هربیننده‌ای را برای تفریح و کوهنوردی به طرف خود جلب کرده بلکه بهترین محل مطالعه برای محققان علاقه‌مند به علم زمین‌شناسی است.

412377_494 945870_481

‌رنگ سفید نمک‌های طعام گنبد به منطقه جلوه‌ای زیبا بخشیده‌است به نحوی که از جاده کنگان –بوشهر به صورت یک کوه برفی زیبائی در بخش شرقی دشت برهنه ظاهر شده‌است.

وجود بلورهای زیبای سیلیکاته و فسفاته با جلای فلزی و غیرفلزی با تنوع رنگ‌ها پدیده شگفت انگیز و متحیر کننده‌ای است که کمتر جایی می‌توان همانند آن را به نظاره نشست. این رنگ‌ها در هر فصلی تغییر می‌کنند که این خود شگفتی این منطقه را نشان می‌دهد.

1033511-1912682

گذشتگان کسانی را که دچار بیماری‌های تنفسی مثل سینوزیت، آسم و برونشیت می‌شدند، به درون غارهای نمکی می‌بردند تا با تنفس هوای آن جا بیماری شان بهبود یابد البته امروزه علم دلیل این امر را متوجه شده ، هوای داخل غارهای نمکی سبب می‌شود تا مجاری تنفسی بیمار باز شود . البته فقط با تنفس هوای این کوه نمک نیست که درمان به وجود می‌آید، دیدن این زیبایی‌ها نیز روح انسان را نوازش می‌کند.

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.