ایران فرهنگی در مقابل ایران نفتی

سرویس خبری روزنامه ارک -رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید برآنکه ایران فرهنگی بیش از سایر بخش‌ها همچون ایران اقتصادی یا ایران سیاسی می‌تواند در تغییر چهره ایران نزد جهانیان و جذب گردشگر تاثیر داشته باشد گفت:‌ما راهی جز این نداریم که اراده ملی را به سوی صنعت فرهنگ و در راس آن میراث فرهنگی معطوف کنیم.

چندیست که توسعه گردشگری مد نظر مسئولان قرار گرفته‌است. در این میان جذب گردشگر فرهنگی یکی از اولویت‌ها در این حوزه به شمار می‌رود.

به گزارش CHN، گردشگری فرهنگی اعم از بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی را شامل می‌شود و به بازدید از مجموعه‌های فرهنگی همچون کتابخانه‌ها و مراکز اسناد و در راس آن سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌رسد.

سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشستی که صبح امروز به منظور چگونگی استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای توسعه گردشگری برگزار شد با تاکید برآنکه ایران فرهنگی بیش از سایر بخش‌ها همچون ایران اقتصادی یا ایران سیاسی می‌تواند در تغییر چهره ایران نزد جهانیان و جذب گردشگر تاثیر داشته باشد گفت:‌ ما راهی جز این نداریم که اراده ملی را به سوی صنعت فرهنگ و در راس آن میراث فرهنگی معطوف کنیم.

او با تاکید برآنکه اتکای به نفت نتوانست توسعه را برای ایران به همراه داشته باشد یادآور شد: گاهی مفهوم توسعه را به توسعه اقتصادی محدود می‌کنیم. اما باید یادآور شد که زیرساخت توسعه در حوزه فرهنگی قرار می‌گیرد. با اقتصاد و اتکای به نفت به توسعه نخواهیم رسید و آنچه می‌تواند در این حوزه مفید باشد توسعه فرهنگی است.

معاون رییس جمهور همچنین درخصوص رابطه گردشگری و توسعه گفت: میراث فرهنگی هرچه بیشتر دیده شود گرانبهاتر می‌شود این درحالی است که نفت هرچه بیشتر مصرف شود می‌سوزد و دود می‌شود. این است تفاوت توسعه‌ای که بر پایه فرهنگ است با توسعه‌ای که بر پایه نفت بنا می‌شود.

صالحی امیری با اشاره به آنچه طی سالهای گذشته در حوزه حافظه جهانی و میراث معنوی اتفاق افتاده‌است تصریح کرد: سرآمد صنعت فرهنگ، میراث فرهنگی است و سرآمد میراث فرهنگی نیز میراث معنوی است. طی این سالها توانسته‌ایم ۴۲ اثر را درسطح ملی ثبت کنیم. همچنین ۴ اثر در منطقه و ۷ اثر را در حوزه جهانی به ثبت رسانده‌ایم. از آنجمله می‌توان به نقشه‌های خلیج فارس، شاهنامه بایسنقری و وقف‌نامه ربع رشیدی اشاره کرد.

به اعتقاد معاون رییس جمهور، قبل از میراث فرهنگی باید به لایه‌های تمدنی ایران پرداخت. تمدنی که همانند آن در دنیا وجود ندارد. تمدنی که پادشاهی در آن وجود داشت که ۷۲ ملت را به نوعی زیر یک چتر قرار داد که با عدالت خود هیچ تحمیلی برای یکپارچه کردن آنها به خرج نداد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین به گشایش شعبه‌ای از موزه لوور در امارات اشاره کرد و گفت: «قرار است بسیاری از آثار دوره اسلامی، ایران و خاورمیانه در این موزه به نمایش درآید تا راه دسترسی علاقه‌مندانی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند به لوور راحت‌تر شود. در واقع امارات با داشته‌هایی که از آن ایران بوده‌است به جذب گردشگر خواهد پرداخت. ایرانی‌ها به امارات خواهند رفت تا از لوور بازدید کنند این درحالی است که برای دیدن آثار داخلی کشور سفر نمی‌کنند.»

صالحی امیری با تاکید برآنکه بسترسازی و ایجاد ساختار از جمله مهمترین عواملی است که می‌توان توسعه گردشگری را شاهد بود ادامه داد: «در ایرانی که هتل و مجموعه توریستی نداشته باشد توسعه گردشگری اتفاق نمی‌افتد. آمارهای گردشگری دنیا به ما گوشزد می‌کند که ما در کشورمان با چالش‌هایی در این حوزه روبه رو هستیم. در واقع باید تصویر ایران را نزد جهانیان تغییر دهیم. در عین حال باید زیرساخت‌ها را برای پذیرش گردشگر فراهم سازیم.»

او داشتن برنامه در حوزه گردشگری را یکی دیگر عوامل توسعه این حوزه بعد از اراده عنوان کرد و گفت: «باید از اکنون آمادگی حضور گردشگران را داشته باشیم نه آنکه گردشگر بیاید بعد به فکر بیافتیم.»

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تعداد ایرانی‌هایی که از کتابخانه ملی اسپانیا بازدید کرده‌اند بیشتر از بازدیدکنندگان داخلی است که کتابخانه ملی ایران بازدید کرده‌اند. شاید این ضعف ما باشد که نتوانسته‌ایم خودمان را درست معرفی کنیم اما نمی‌توان از فرهنگی که دیگران را برتر نشان می‌دهد چشم پوشی کرد.

صالحی امیری همچنین از گشایش مجموعه‌ای جدید در قالب موزه‌ای نفیس در کتابخانه ملی خبر داد که به زودی فعالیت خودرا آغاز و در جذب گردشگران فرهنگی موثرتر عمل خواهد کرد.

او از وجود منابعی در کتابخانه ملی خبر داد که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد و درعین معرفی فرهنگ ایرانی، سبب تغییر چهره ایران نزد مردم دنیا شود و از بخش خصوصی درخواست کرد تا بهره‌برداری کامل را از این امکانات داشته باشد.

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.