آبشار کمر دوغ

آبشار کمر دوغ کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. آبشار زیبای کمردوغ در شهر قلعه رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه در زمره زیبایی های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می آید .این آبشار دیدنی که نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰ متر عرض دارد پس از عبور از جاده های پرپیچ و خم زیبا و درختان و جنگل های رویایی بلوط پس از عبور از شهر دهدشت ،مرکز شهرستان کهگیلویه ظاهر می شود.

کمر دوغ 3

این آبشار در تمام طول سال دارای آب است، ارتعاشات بلورین زرین و معلق آب آن در بلندا، رنگین کمان هفت رنگ را به طور واضح دیده میشود. این آبشار از ضلع شرقی کوههای قلعه رئیسی با ترکیب چشمه های متعدد سرچشمه می گیرد. آبشار کمر دوغ در فاصله۸۰ کیلومتری شهر دهدشت ،مرکز شهرستان کهگیلویه ، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی و در کنار روستای کمر دوغ واقع شده است که بواسطه آب سفید رنگش به کمر دوغ (کمردو) معروف شده است و در طول سال بخصوص در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران و مسافرانی از سراسر ایران است.

کمر دوغ1

کمر در اصطلاح مردم محلی همان دیوار سخت و صاف است. شباهت آب آبشار به دوغ باعث نامگذاری آن به کمردوغ شده است. از ویژگی های منحصربفرد این آبشار، نمکی بودن آب این چشمه است، زیرا در مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد به ندرت چشمه ای نمکی یافت می شود. در سرچشمه آبشار کمردوغ، اجرای یک طرح پرورش ماهی قزل آلا باعث پهن شدن سرریز آب و وسعت یافتن طول آبشار شده و آبشاری مصنوعی را در جنوب آبشار طبیعی آن ایجاد شده است. واقع شدن یک تنگه زیبا در مسیر جریان آب بر زیبایی آبشار افزوده است.

 

کمر دوغ2

 

4کمر دوغ

 

کمر دوغ 5

کمر دوغ6

 

کمر دوغ7

 

کمر دوغ8

 

کمر دوغ 9

 

کمر دوغ 11

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.