راهنمای یک سفر چند روزه زمستانی به کویر مرنجاب

“شب، سکوت، کویر”

راهنمای یک سفر چند روزه زمستانی به کویر مرنجاب:

در فصول سرد سال با رکورد گردشگری مواجه هستیم. گاها تعطیلاتی نیز در این فصل وجود دارد که دوستداران سفر نمی دانند چگونه اوقات فراغت خود در این روزها بگذرانند. برنامه ی سفر به نقاط گرمسیر کشور برای ساکنان مناطق شمال و شمالغرب تقریبا یک هفته زمان لازم دارد و هزینه بر هم نیز هست. کیش، قشم، استان خوزستان، کرمان و شیراز مقاصد خوبی برای این فصول هستند اما به دلیل تعدد جاذبه های گردشگری و بعد مسافت اختصاص دادن یک یا دو روز برای بازدید از این قطب های گردشگری بی انصافی است. البته نباید فراموش کرد که کویرهای زیبای ایران هم مقصد مسافران زیادی در این روزهاست. در این شماره پیشنهاد سفر کوتاهی را به کویر مرنجاب و شهرهای زیبای کاشان و آران و بیدگل برایتان ترتیب داده ایم تا در این زمستان سرد هم از لذت سفرکردن بی بهره نباشید. با ما همراه باشید تا سفری کوتاه داشته باشیم به کویر مرکزی ایران.

بهتر است طوری برنامه ی سفرتان را تنظیم کنید که صبح زود تهران را به مقصد کاشان ترک کنید. طوری زمانبندی کنید که قبل از ظهر به کاشان برسید. از میان جاذبه های متعدد کاشان یک یا دو جاذبه را برای بازدید انتخاب کنید، باغ فین وخانه بروجردی ها گزینه های مناسبی هستند، چون زمان کافی برای بازدید از تمامی جاذبه های این شهر را ندارید. ناهار را در یکی از غذا خوری های سنتی کاشان میل کنید و اندکی استراحت کنید و برای عزیمت به کویر آماده شوید.

288kavir-2

برای رسیدن به این کویر سه مسیر شناخته شده وجود دارد که عبارتند از:

مسیر اول:‌ مسیر شهر آران و بیدگل به سمت پادگان ارتش و سپس جاده خاکی مرنجاب که پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ کیلومتر به مرنجاب می رسد.

مسیر دوم: مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا آغاز شده و سپس مبارکیه، قصر بهرام، کاروانسرای سفیدآب و سپس مرنجاب می باشد. بهتر است بدانید تردد در این جاده تا سفیدآب نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان دارد.

مسیر سوم: مسیر کاشان به ابوزیدآباد و سپس کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب می باشد. شاید بهتر باشد همان مسیر اول را برای سفرتان انتخاب کنید، این مسیر نسبت به مسیرهای دیگر شناخته تر شده است. در مسیر به اطرافتان دقت کنید گاه می توانید شترهایی که در کنار جاده توقف کرده اند را ببینید. کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است، دریاچه ی نمک آران و بیدگل، جزیره سرگردان، چاه ها متعدد تاریخی و کاروانسراها این کویر را از سایر نقاط کویری ایران متمایز کرده است. با توجه به نکات ایمنی سفر به کویر جای مناسبی را برای شب مانی انتخاب کنید و درآنجا اتراق کنید. اگر قصد دارید آتش روشن کنید هیزم به همراه داشته باشید و بوته های کویر را آتش نزنید. اگر دوست دارید از سفرتان بیشتر لذت ببرید تجهیزات رصد ستارگان را نیز به همراه ببرید. از سکوت و آسمان زیبای کویر لذت ببرید و برای یک روز هم که شده خود را از هیاهوی شهر برهانید. سفر خوش!

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. ok

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.