گردشگری حلال

چندیست در کشور سخن از نوع جدیدی از گردشگری با عنوان گردشگری حلال به میان آمده است که بسیار بحث بر انگیز بوده است. دیدگاه های مختلفی در این باب ارائه گردیده است که گاه در تضاد کامل با یکدیگر قرار دارند.

بررسی بنیادی گردشگری حلال برای حل تضاد معنایی بوجود آمده مورد نیاز است.

n00040788-b

گردشگری حلال چیست؟

برنامه ها و خدماتی تفریحی و گردشگری که برای مسلمانان بر اساس آداب شرعی آنان تدارک دیده می شود. ویژگی های خاص این برنامه ها ریشه در اعتقادات مسلمانان در حلال و حرام ، جلوگیری از اختلاط زنان و مردان ، رعایت اوقات شرعی و بازدید اماکن مذهبی می باشد.

تلاش های سازمان میراث فرهنگی در رونق و اجرای طرح گردشگری حلال در ایران از سوی کارشناسان با تکیه بر این که کشور ایران نیازی به حلال سازی ندارد چون حلال بودن خدمات جزو قوانین این کشور می باشد مورد انتقاد قرار می گیرد.

رونق حلال در کشوری که قوانین آن بر اساس شرع وضع گردیده است متهم به بیهودگی می باشد این در حالی است که از منظری دیگر می توان این تلاش را به بازاریابی این صنعت در سطح جهانی منتسب کرد و هدف غائی برنامه ریزی برای توسعه گردشگری را معرفی ایران به عنوان یک برند حلال دانست.

با توجه به رشد روز افزون اسلام در کشور های غیر اسلامی و اختلاط بین مسلمانان و غیر مسلمانان لزوم وجود برنامه های جداگانه برای مسلمانان احساس می گردد.

کشور ایران به عنوان یک کشور یکپارچه اسلامی با قوانین شرعی و اماکن مذهبی می تواند بهترین مقصد برای گردشگران جویای گردشگری حلال باشد. معرفی ایران و برند سازی در این صنعت جدید کار چندان مشکلی نخواهد بود البته اگر بتوانیم قبل از اینکه کشورهای همسایه از جمله ترکیه که در صنعت گردشگری پیشرو می باشد اقدام به جلب این بازار بکنیم.

فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور ، سواحل و استخر های جدا شده ، وسایط نقلیه تفکیکی ، رستوران های حلال ، عدم سرو مشروبات الکلی در رستورانها و هتل ها، حرم حضرت معصومه و امام هشتم و مراسم های دینی و مذهبی می تواند به عنوان جاذبه های منحصر به فرد معرفی و ارائه گردد و اطمینان قلبی و رضایت فردی را در گردشگران حلال ایجاد کند.

برگزاری تورهای ویژه از کشورهای غیر مسلمان، برگزاری نمایشگاه های دائمی و موقت در کشور های اروپایی، افریقایی و …، دعوت گروه های سازمان یافته از اجتماعات مسلمانان جهت معرفی توان ایران برای پذیرایی از گردشگران حلال و در نهایت تسهیل قوانین ورود و خروج مسلمانان از جمله راه کار های رونق این صنعت خواهد بود.

امید است مسئولین گردشگری به اهمیت جلب این بازار توجه کافی را داشته و با توجه به وجود بستر و زیرساخت های مناسب این بخش از صنعت گردشگری روندی سریع و اجرایی را پیش بگیرند.

سانلی اشراقی

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.