گور دختر

بوشهر – شهرستان دشتستان، بخش پشتکوه، روستای پشت پر

گور دختر در شهرستان دشتستان استان بوشهر و در نزدیکی روستاهای تنگه ارم واقع است. در کوه‌های مشرق برازجان در بلندی‌های آن‌ سوی تنگ ارم در میان دشت کوچکی در منطقه بزپر (پشت پر) اثر باستانی بسیار کهن، زیبا و ارزشمندی به چشم می خورد که از سوی بومیان “گور دختر” نام گرفته است. هیچ گونه سنگ نبشته یا سنگ‌نگاره ای بر روی این بنا به چشم نمی خورد، اما شباهت بسیار آن به آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد و همچنین شیوه ی معماری و به خصوص تراش سنگ های این آرامگاه سراسر سنگی گویای این است که این اثر یک بنای هخامنشی است. به گفته محققان این بنا آرامگاه دختر یا مادر کوروش بزرگ است.
این آرامگاه به سبک آرامگاه کوروش بزرگ اما در اندازه کوچکتر ساخته شده‌است و دارای سقفی شبیه آرامگاه کوروش بزرگ است. باستان شناسان تایید کرده‌اند که این اثر متعلق به سال ۶۰۰ پیش از میلاد، دوره هخامنشیان است.
کل بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته شده است و بوسیله بست‌های دم چلچله‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند. در ساخت این بنا مانند دیگر سازه‌های ساخته شده توسط معماران هخامنشی هیچگونه ملاتی به کار نرفته‌است. بر بالای این مقبره قسمتی فرو رفتگی شبیه به یک قاب وجود دارد که احتمالاً جایگاه قرار گرفتن کتیبه‌ای مربوط به آن بوده‌است. ارتفاع واقعی بنا چهارونیم متر است و در درون اتاقک بنا حوضچهٔ کوچکی وجود دارد.
گور دختر در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.