گشت و گذار یک روزه در طبیعت اصفهان

اصفهان را با تاریخ و معماری اش می شناسیم اما اگر گذارتان به این شهر خوش آب و هوا بیفتد می توانید یک روز یا نیم روز را در تفرجگاه ها و مکان های تفریحی این شهر بگذرانید. ما برای طبیعت گردی در اصفهان پیشنهادهایی داریم که خواندنشان خالی از لطف نیست.

پارک جنگلی صفه:

در جنوب شهر اصفهان ، مجموعه گردشگری کم نظیر و ارزشمندی با نام پارک جنگلی – کوهستانی صفه وجود دارد که همه روزه پذیرای تعداد زیادی از ورزشکاران و خانواده ها برای ورزش و تفریح است.

پارکی بزرگ شامل یک جنگل مصنوعی در کوهپایه های کوه صفه و دارای وسعت زیاد و تنوع گیاهی و جانوری جذاب که گردش در مناطق مختلف آن نیاز به فرصت و آمادگی داشته و محیط آن برای تفریح و تفرج های خانوادگی، صرف غذا، بازی و گردش کودکان بسیار مناسب و دوست داشتنی می باشد.

بلندترین نقطه ارتفاع مجموعه کوه صفه ۲۲۵۷ متر است. این کوه از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوههای تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک ها و مجتمع های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی می شود.

a5

در دامنه کوه صفه، چشمه‌ای به نام «چشمه درویش» و دویست متر بالاتر از آن «چشمه گل زرد» قرار دارد.

این پارک جنگلی که از هزاران درخت از انواع کاج و سرو و صنوبر بوجود آمده، در همه فصول سال سر سبز بوده و تماشای آن در تمامی اوقات روز و از فراز کوه صفه بسیار فرح بخش است.

مسیرهای خوبی مخصوص کوهنوردان برای صعود به قله وجود دارد و ارتفاع این کوه نیز تا قله به شکلی است که مناسب سفرهای سه الی چهار ساعته است.

a4

حضور این پارک در کنار شهر بزرگ اصفهان و در مسیر بزرگراه های مهم آن، دسترسی به این مجموعه را راحت کرده و همچنین فضایی امن برای اقشار مختلف مردم محیا نموده است. بطوریکه خانم ها و آقایان مثل فضاهای شهری و پر رفت و آمد در مسیرهای مختلف جنگل و کوه تا قله رفت و آمد می کنند.

ایستگاه تله کابین و مجموعه پذیرایی زاگرس که شامل مجموعه بزرگی از رستوران ها، کافی شاپ و سایر امکانات رفاهیست، ازجمله مکان های مناسب برای سالخوردگان است. زیرا براحتی در دسترس بوده و از امکانات حمل و نقل خوبی برخوردار هستند.

a1

پارک تفریحی ناژوان:

در بخش غربی شهر اصفهان، فضای سبز بکر و طبیعی خودنمایی می‌کند که “ناژوان” نام دارد.این پارک نامش را به دلیل تراکم بالای درختان ناژ و صنوبر موجود در منطقه گرفته است. این فضای ۱۲۰۰ هزار هکتاری یکی از منالطق گردشی و توریستی اصفهان شناخته می‌شود.

b1

در این مجموعه علاوه بر امکانات گردش وپیک‌نیک می‌توانید ورزش و تفریحات گروهی هم داشته باشید مثل دوچرخه‌ سواری و والیبال و ….از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه می‌توان به فضاهایی همچون استخر، کمپینگ، باغ پرندگان، زمین های بازی کودکان، ایستگاههای درشکه سواری، اسب سواری، قایقرانی اشاره کرد. در آینده ای نزدیک با افتتاح باغ پروانه ها، رستوران، باغ های ملل، گیاهشناسی و دارویی، پارک آبی، پارک بازی های سنتی کودکان و… پذیرای شهروندان و اوقات فراغتشان است.

b2

با توجه به وضعیت قرار گرفتن این پارک در مسیر بادهای غربی – جنوب غرب به شمال شرق و وضعیت قرار گرفتن اکثر صنایع آلاینده در غرب اصفهان این پارک به عنوان ریه شهر اصفهان تلقی می شود و هرگونه دخل و تصرف و تغییر در ساختار طبیعی این پارک موجب تشدید وضعیت بحرانی آلودگی شهر اصفهان و وضعیت خطرناکی برای کلان شهر اصفهان به وجود خواهد آورد.

b3

کلاه قاضی:

ناژوان و صفه اگرچه پارک جنگلی بودند اما کلاه قاضی کوه و دشتی است که جاذبه های خشک و کویری منطقه را به رخ می کشد.

کوه کلاه قاضی قسمتی از رشته کوه ماهدشت می باشد. بلندترین قله این کوه به ارتفاع ۲۵۳۴ متراست که درجنوب خاوری اصفهان واقع وشکلی شبیه کلاه قاضیان درادوار گذشته دارد. کوه کلاه قاضی از مناطق حفاظت شده شکار ممنوع و پناهگاه حیات وحش می باشد و دارای پاسگاههای مختلف شکاربانی است و چشمه های زیادی در دامنه های این کوه وجود دارد که گله های حفاظت شده بز و پازن از آن استفاده می کنند. این کوه را معمولأ از گردنه أی موسوم به گردنه لاشتر در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری اصفهان در جاده اصفهان به شهرضا صعودمی کنند. این کوهستان دارای دره های متعدد شمالی و جنوبی است و وجه تسمیه آن شکل کاملأ مشخصی است که قله آن دارد و از شهر اصفهان به شکل کلاه قاضیان قدیم دیده می شود.

c2

از میدان دروازه شیراز اصفهان به وسیله خودروهای دربستی یا خودروهایی که به شهر مبارکه یا شهرضا می روند میتوان به دیواره ها دسترسی پیدا کرد.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی به دلیل قرار داشتن در اقلیم خشک دارای سیمای نیمه کویری است. به دلیل بارندگی کم و نیمه کویری بودن، منطقه دارای پوشش گیاهی ضعیفی می‌باشد و دارای ظرفیت بسیار محدودی از نظر جمعیت حیات وحش است. اما وسعت مناسب و سیمای مطلوب توپوگرافی آن (شامل دو رشته کوه در دو طرف و بخش دشتی در بین دو کوه) باعث می‌شود که بتواند در سال‌های با وضعیت عادی کلیه نیازهای زیستی حیات وحش خود را تامین کند.

c4

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.