مسجدهای مشهور کوفه

شهر کوفه چند مسجد دارد که هر یک اهمیت خاصی دارند. در این جا مهم ترین مسجدهای این شهر به اختصار توصیف می شود.

مسجد کوفه

این مسجد شاید نخستین بنایی باشد که به هنگام احداث شهر برپا کردند، زیرا وقتی سعد بن ابی وقاص این منطقه را برای استقرار دائم سپاهیان و غازیان در نظر گرفت، نخستین اقدام او بنای مسجدی برای عبادت مردم بود. آنان ابتدا نقشه مفصل و جامعی برای بنای مسجد کشیدند و بر آن اساس مسجد را، که محور و مرکز اصلی شهر بود، ساختند. محدوده مسجد را با تیراندازی یک تیرانداز تعیین کردند که در چهار سمت تیر انداخت.

دلیل این کار آن بود که می خواستند مساحت بسیار زیادی را به مسجد اختصاص دهند به گونه ای که همه جنگجویان و ساکنان این منطقه، که به چهل هزار نفر می رسید، برای نماز در آن جا حضور یابند. برای مطالعه بیشتر به این بخش مراجعه نمایید.

مسجد کوفه

مسجد سهله

یکی از مسجدهای مهم و با فضیلت کوفه مسجد سهله یا سهیل است. این مسجد منزل گاه و عبادت گاه بسیاری از پیامبران از جمله حضرت ابراهیم(علیه السلام)، ادریس(علیه السلام)، خضر(علیه السلام)، و جایگاه برخی از امامان شیعه از جمله مقام امام صادق(علیه السلام)، امام سجاد(علیه السلام) بوده است و براساس روایت امام صادق(علیه السلام)، حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از ظهور در آن جا ساکن خواهد شد».

مسجد سهله

مسجد صعصه بن صوحان

در صد متری مسجد سهله، مسجدی است که در آن یکی از صحابه رسول خدا(صلّی الله علیه وآله) و یار باوفای امام علی(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام)، صعصعه بن صوحان، خاک شده است. او در جنگ های جمل و صفین در کنار امام علی(علیه السلام) حضور داشت و در دوران معاویه وادار شد روی منبر رود و علی(علیه السلام) را دشنام دهد اما او علی(علیه السلام) را به نیکی یاد کرد و برمعاویه لعنت فرستاد و معاویه نیز او را به بحرین تبعید کرد تا در آن جا وفات یافت. بنای مسجد صعصعه در ۱۳۸۷ ق بازسازی شده و ۱۶۰ متر مربع مساحت دارد.

مسجد صعصه بن صوحان

مسجد زید بن صوحان

زید، برادر صعصعه، از صحابه رسول خدا(صلّی الله علیه وآله) و امام علی(علیه السلام) بود. او در جنگ نهاوند حضور یافت و ابتدا یکی از دستانش را قطع کردند. او با همان حال به جنگ ادامه داد تا در رکاب مقتدایش به شهادت رسید. مسجدی در جنوب مسجد سهله به نام این صحابه بزرگوار وجود دارد که خود آن را بنا کرده است. بنای اصلی آن تخریب شده و در ۱۳۹۵ق بنای جدیدی به جای آن ساخته اند. این مسجد ۱۶۵ متر مربع مساحت دارد.

مسجد زید بن صوحان

مسجد حمراء

گویند این مسجد محل دفن حضرت یونس است و برخی هم گفته اند: « این جا محلی است که ماهی، یونس را از شکم خود بیرون انداخت ». در این خصوص از امام علی(علیه السلام) روایتی نقل است که فرموده اند: « مسجد حمراء در جای بستانی است که قبر برادرم یونس بن متی در آن جا است ». امیر المؤمنین(علیه السلام) در این مکان نمازگزارده اند.

حمراء به معنای سرخ گون است. در صدر اسلام به موالی و ایرانیان، حمراء می گفتند، آنان عمدتاً در سپاه مختار به عنوان نیروی داوطلب او حضور یافته بودند.

مسجد جُعفی

این مسجد، بر حسب روایتی، شاهد عبادت و نماز امام علی(علیه السلام) بوده است. منظور از جعفی قبیله جعفی است که جابر بن یزید جعفی، از راویان و اصحاب امام باقر، از میان آن قبیله برخاسته است.

مسجد بنی کاهل

به مسجد امیر المؤمنین نیز معروف است و امام علی(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) در این مسجد نماز گزارده اند. امروزه از آن جز پایه و بخشی از مأذنه چیزی باقی نمانده است. بنی کاهل بن اسد بن خزیمه تیره ای از بنی اسد هستند.

در کوفه مسجدهای ملعونه ای هم بود که امروز اثری از آن ها نیست از جمله مسجد ثقیف، متعلق به مغیره بن شعبه از یاران معاویه و راویان حدیث های جعلی؛ مسجد اشعث، متعلق به اشعث بن قیس کندی، از یاران سیاسی و فرصت طلب امام علی(علیه السلام)، که پنهانی با معاویه ارتباط داشت. وی کارنامه مطلوبی از خود در حمایت از امام علی(علیه السلام) برجا نگذاشت؛ مسجد شبث بن ربعی که از یاران عبید الله بن زیاد و جزو خوارج بود و در حادثه کربلا نیز حضور داشت.

منبع:hadj.ir

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.