خنکای ماسوله آرامش‌ بخش روزهای پاییزی

سلامت ایران – لیلا مرگن: هوای خنک این روزهای ماسوله، برای کسانی که از فضاهای پرجمعیت و شلوغ پرهیز می‌کنند، آرامش به ارمغان می‌آورد. هوای مطبوع و بی‌نظیر ماسوله در پاییز را در هیچ یک از فصل‌های سال نمی‌توان در این شهر تاریخی یافت. پاییزماه رگه‌هایی زردرنگ در لابلای برگ‌های سبز درختان اطراف ماسوله به چشم می‌خورد.

1

انگار کودکی در دفتر نقاشی با مداد رنگی زرد و نارنجی روی برگ‌های سبز درختان خط کشیده باشد. ماسوله این روزها سرشار از سکوت است. اگرچه در مسیر دسترسی به ماسوله از بوی شالیزار و آتش روشن‌شده به‌وسیله شالیکاران و گردشگران خبری نیست اما این شهر تاریخی پس از پشت‌سر گذاشتن یک ازدحام ۳ ماهه، روزهای خنک و آرام خود را پشت‌سر می‌گذارد. ماسوله شهری تاریخی در دل جنگل‌های گیلان و به فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر رشت و ۳۲ کیلومتری غرب فومن است.

هوای این شهر نسبت به رشت و سایر نقاط نزدیک به آن خنک‌تر است، بنابراین اگر قصد لذت بردن از سکوت این روزهای ماسوله را دارید، حتما لباس گرم با خود همراه داشته باشید چرا که در ساعات بعد از ظهر، به آن نیاز خواهید داشت. اگر برای رفتن به ماسوله با ماشین شخصی سفر می‌کنید باید بعد از پلیس‌راه رشت از مسیر کمربندی سراوان-فومن، به شهر فومن بروید و از آنجا مسیر قلعه رودخان و ماسوله را پیش بگیرید. اگر هم ماشین شخصی ندارید، پس از ورود به رشت باید سوار ماشین‌های ترمینالی معروف به یخ‌سازی شوید.

2

از این ترمینال با تاکسی یا مینی‌بوس به فومن می‌روید. از مسیر فومن برای ماسوله مینی‌بوسی وجود دارد که در ساعت‌های معین به سمت ماسوله می‌رود اما اگر قصد دارید سریع‌تر به مقصد برسید می‌توانید با اجاره یک تاکسی، به این شهر تاریخی بروید. شب‌های ماسوله کمی بیش از روزها خنک است. از دل جنگل‌های اطراف ماسوله که در واقع ارتفاعات این شهر پلکانی به حساب می‌آید، چراغ‌های اطراف گنبد سبز امامزاده‌ای که در مرکز شهر قرار دارد، بسیار دیدنی است.

با وجود آغاز پاییز هنوز هم جیرجیرک‌هایی هستند که صدای آوازشان سکوت شب‌های ماسوله را می‌شکند، پس غر نزنید و گوش‌هایتان را به صدای طبیعت و حتی جیرجیرک‌ها بسپارید، چرا که صدای طبیعت آرامش را به دل‌های شما می‌آورد. جمعیت ماسوله متغیر است و در پاییز جوان‌ها به شهرها بازمی‌گردند و شهر در اختیار پیرمردها و پیرزن‌هایی است که دور از فرزندان خود و فقط به‌‌دلیل عشق به زادگاه اصلی‌شان در آنجا باقی مانده‌اند.

398550_748

اگر برای سکونت، خانه‌ یکی از آنها را انتخاب کنید و به هتل شهر نروید، صحبت‌های این افراد درباره کهنه ماسوله که در ۱۲ کیلومتری شهر ماسوله واقع شده و محل زندگی اجداد آنهاست، بسیار شنیدنی است. رودخانه‌ای که از کنار شهر ماسوله می‌گذرد، این روزها پرخروش است. صدای جوش و خروش رودخانه از صدها متر دورتر هم شنیده می‌شود اما از آنجا که این رودخانه سابقه طغیان دارد، در روزهایی که هوا بارانی است، از اقامت در حریم آن حتما خودداری کنید.

3

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.