گردشگری در حوالی جهنم

نزدیک به ۴۰ سال پیش، در سال ۱۹۷۱ تیمی از دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی به طور ناخواسته با اقدامات خود باعث پیدایش یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد در ترکمنستان شدند. این دانشمندان در منطقه ای که عقیده داشتند یک میدان نفتی قابل توجه در آن وجود دارد، اقدام به ایجاد دکل حفاری و ساختار های مورد نیاز حفاری کردند. با سقوط این دکل و باز شدن شکاف زیر این دکل دهانه ای عظیم ایجاد شد.

اما چه چیزی سبب تبدیل شدن این مکان به یک منطقه توریستی شد؟ دانشمندان و زمین شناسان برای از بین بردن خطر گاز متان فراوانی که بعد از ایجاد حفره پراکنده شده بود و برای ساکنان روستایی در آن نزدیکی خطر بزرگی محسوب میشد کارآمد ترین روش در آن زمان را انتخاب کردند! آنان که معتقد بودند با مشتعل کردن این گاز پس از چند روز تمام گاز موجود در این منطقه سوزانده خواهد شد و شعله ها خاموش خواهند شد این منطقه را شعله ور نمودند. اما پس از گذشت بیش از ۴۰ سال این شعله همچنان روشن مانده است!

۲۳۰ فوت دهانه ی گسترده مشتعل در صحرای کاراکوم در نزدیکی روستایی با نام derweze در کشور ترکمنستان. این دهانه بر فراز منطقه ای که گفته می شود یکی از بزرگترین ذخایر گاز جهان در آن قرار دارد به طور مرموزی می درخشد. این ذخیره در شمال ایران و افغانستان نهفته است و می تواند در ۲۰ سال آینده ترکمنستان را به کشوری ثروتمند مبدل سازد.

این دهانه توسط بومی های منطقه” درجهنم ” نام گرفته است. سفر به آنچه مردم ” در جهنم ” نامیده اند می تواند داغترین مقصد برای تعطیلات باشد، دری که بیش از ۴ دهه در حال سوختن است، خاص گردشگران بی باک است.

1

2

3

4

5

6

منبع: پاژ توریسم

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.