هندورابی، جزیره ناشناخته ایران

جزیره هندورابی جزیره ای ساکت، آرام و تقریبا خالی از سکنه با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای رویایی محلی مناسب جهت آرامش و تفریح و شنا در ساحل آن و گرفتن حمام آفتاب است، جاذبه هایی که در دنیا بسیار با ارزش هستند. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیرۀ کیش و همچنین برخورداری از زیبایی های طبیعی، قادر است بخشی از نیاز‌های سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین کند.

جزیره هندورابی با ۸ / ۲۲ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندر عباس و ۱۳۳ کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. بلندترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است.

تراکم مرجان ها در سواحل شمالی جزیره هندورابی آن را به زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان تبدیل کرده است. از آبزیان موجود در این محل، می توان به انواع مرجان های مغزی، جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان نام برد. بازدید از لاک پشت های دریایی نیز که از اواسط اسفند ماه و تا نیمه خرداد جهت تخم گذاری به سواحل جزیره هندورابی می آیند، خالی از لطف نیست.

فعالیت اقتصادی اکثر اهالی این جزیره که تعداد آنها کمتر از یکصد خانوار می باشد، صید و غواصی است. محیط زیست جزیره هندورابی به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آنجا یافت می شود. جاده ای به طول ۴ کیلومتر شمال جزیره را به جنوب آن متصل می کند که به ندرت ماشینی در آن تردد می کند.

2

3

وجه تسمیه هندورابی:

در اسناد قدیمی از این جزیره با عنوان ابرون یاد شده است. همچنین این جزیره توسط هلندی ها در سال ۱۶۴۵ به نام هورن نامگذاری گردید. (نشریه پیام دریا ۱۸۴ – حسن مهربان) البته یک افسانه محلی نیز، در مورد نام هندورابی وجود دارد که می گوید هند و رابی نام یک زوج عاشق بوده که برای رسیدن به هم به این جزیره میانند و در اینجا در امان و آسایش زندگی می کننددسترسی به جزیره هندورابی: نزدیک ترین نقطه به جزیره هندورابی در ساحل ایران، روستای چیرویه است که برای رفتن به جزیره می توان با قایق های ماهی گیری اهالی روستا به جزیره رفت. اگر قصد سفر به این جزیره زیبا را دارید، حتما این نکات رادر ذهن داشته باشید:

  • این جزیره تقریبا فاقد امکانات است ، پس لازم است که مواد خوراکی، وسایل آشپزی، کمک‌های اولیه، آب شیرین، لباس مناسب و آنچه برای یک سفر طبیعت گردی نیاز است را فراهم و همراه داشته باشید.
  • آب معدنی و مواد خوراکی را می‌توانید در بندر چیرویه نیز تهیه نمایید.
  • در این جزیره اپراتورهای تلفن همراه ایرانسل و همراه اول آنتن دهی دارند.
  • باطری اضافه و لوازم روشنایی همراه داشته باشید چون از برق خبری نیست.
  • اگر به هنر ماهیگیری خود مطمئن هستید حتما لوازم ماهیگیری همراه داشته باشید.
  • مدت زمان حرکت از بندر چیرویه تا جزیره هندورابی ۲۰ دقیقه می‌باشد.
  • از جزیره هندورابی نیز می‌توان با قایق موتوری به کیش سفر کرد.

* بندر صیادی چیرویه واقع در استان هرمزگان؛ شهرستان بندر لنگه؛ بخش شیب کوه؛ می‌باشد.

1

4

5

6

7

8

9

منبع: وبسایت Hello kish و ایران را بگردیم

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.