جزایر مرموز سوکوترا

جزایر سوکوترا یا سُقُطرا(به عربی: سقطری) مجمع ‌الجزایری است که در باختر اقیانوس هند، میان دو قاره ی آسیا و آفریقا و در دهانه ی خلیج عدن قرار دارد. این جزایر جزو کشور یمن محسوب می شوند.

1-sokotra

نام گذاری:

گمان می ‌رود نام سوکوترا از واژه ی سانسکریتی دویپا ساخادراوا (dvipa sakhadrava) به معنی جزیره ی شادکامی گرفته شده باشد.

تاریخ:

جزایر سوکوترا در دوران باستان دیوسکوریدس Dioscorides نامیده می ‌شد و برای یونانیان، مصریان و رومیان شناخته شده بود. نام این جزایر حتی در انجیل نیز آمده است. مردمان جزیره مدت‌ها پیرو آیین مسیحیت نسطوری بودند اما در قرن شانزدهم به دین اسلام گرویدند. آلبوکرک دریاسالار پرتغالی این جزایر را در سال ۱۵۰۷ فتح کرد، اما در سال ۱۵۱۱، سلطان مهره این جزایر را از اشغال پرتغال خارج ساخت. در سال ۱۸۸۶ جزایر سوکوترا به بریتانیا تعلق گرفت بریتانیا از این جزیره به عنوان یک پایگاه دریایی استفاده می ‌کرد که پس از استقلال دولت یمن جنوبی به این کشور واگذار شد.

مردم:

نزدیک به ۴۳٬۰۰۰ نفر (برآورد سال ۲۰۰۴) در این جزایر زندگی می‌ کنند که بیشتر سامی ‌تبار هستند. این مردم به گویش سقطری سخن می ‌گویند که به برخی از گویش‌های رایج در یمن نزدیک است.

2-sokotra

3-sokotra

جغرافیا:

مجمع‌الجزایر سوکوترا، دربرگیرنده ی جزیره‌های مرجانی سوکوترا، عبدالکوری، سمهه، درسه و چندین جزیره ی کوچک ‌تر است، که روی هم رفته ۳٬۶۲۵ کیلومتر مربع مساحت دارند. فاصله ی این جزایر تا کرانه‌های خاک اصلی یمن ۳۴۰ کیلومتر و تا کرانه ‌های کشور سومالی ۲۵۰ کیلومتر می‌باشد. دو جزیره ی سمهه و درسه به جزایر برادر (الإخوان) نیز مشهور هستند.

4-sokotra

5-sokotra

6-sokotra

بوم‌ شناسی:

جزایر سوکوترا، زیست‌ بومی بسته ‌است، به همین دلیل گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر بفردی دارد. نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همانجا یافت می‌شوند. گونه‌ای درخت که به خون اژدها معروف است، در این منطقه فراوان دیده می‌ شود.

7-sokotra

8-sokotra

9-sokotra

10-sokotra

12-sokotra

13-sokotra

14-sokotra

15-sokotra

16-sokotra

11-sokotra

17-sokotra

18-sokotra

19-sokotra

20-sokotra

28-sokotra

29-sokotra

30-sokotra

21-sokotra

27-sokotra

22-sokotra

23-sokotra

24-sokotra

25-sokotra

26-sokotraمنبع: lastsecond.ir

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.