بقعه سیدمرتضی کاشمر در محاصره زباله‌ها

رییس مرکز بهداشت کاشمر، وضعیت بهداشتی بقعه متبرکه سید مرتضی در این شهرستان را نامطلوب دانست.

مجتبی قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: سالانه سه میلیون نفر به این شهرستان آمده و اغلب آنها از بقاع متبرکه بازدید می‌کنند اما مشکلات بهداشتی مجموعه سیدمرتضی فراوان است.

وی افزود: پراکندگی زباله در اطراف امامزاده و ابتدای جاده کوهسرخ، سرازیر شدن فاضلاب در فضای جنگل، زیر درختان و پل جاده کوهسرخ، نگهداری چند رأس اسب در جنگل منتهی به شهربازی آلودگی‌های زیادی به همراه آورده است. ذبح و کشتار دام در جنگل، عرضه یخ و مواد غذایی غیربهداشتی، تداخل صنفی، عرضه مواد غذایی به صورت دوره گردی از جمله مشکلات موجود است.

قائمی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل بهداشتی در این مکان مربوط به وضعیت فاضلاب است، خاطرنشان کرد: متاسفانه فاضلاب سرویس بهداشتی بقعه و فاضلاب کل مجموعه زائرسرا به صورت روباز در فضای باز پشت زائرسرا نگهداری می‌شود که از نظر بهداشتی اصلا قابل قبول نیست.

رییس مرکز بهداشت کاشمر با تاکید بر اینکه تا اسفندماه امسال باید این معضل توسط اداره اوقاف و امور خیریه رفع شود، بیان کرد: امیدواریم در سال آینده با مشکلات کمتری در این بقعه روبرو باشیم.

وی افزود: اگر کاری در خصوص وضعیت فاضلاب بقعه صورت نگرفته به خاطر حضور زائران بوده است.

حجت‌الاسلام صادق خلیلی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه کانال‌های فاضلاب باید با لوله‌های پلی‌اتیلن پوشانده شود، تصریح کرد: برای این کار به پنج میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: اکثر مشکلات مربوط به ضلع غرب این بقعه است. در حال حاضر با کمبود سرویس بهداشتی مواجه هستیم. در بعضی روزهای آخر هفته تا ۲۲ هزار زائر به بقعه متبرکه سید مرتضی مراجعه می‌کنند. وجود تنها ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی جوابگوی این تعداد زائر نیست.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم سیستم فاضلاب مناسبی را در این بقعه احداث کنیم با وضعیت اعتبارات موجود تا پنج سال دیگر هم امکان‌پذیر نخواهد بود. در حال حاضر برای رفع مشکلات بهداشتی در این مکان با مشکلاتی روبرو هستیم که نیازمند همکاری تمامی نهادها برای رفع آن هستیم.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.