عدم توقف قطار گردشگری اروپایی در قطب گردشگری شمالغرب کشور؛ کلانشهر تبریز

چندی پیش خبری مبنی بر تسهیل ورود قطار حامل گردشگران اروپایی به ایران شنیدیم. رئیس شرکت قطارهای بین المللی مجارستان در جلسه ای مشترک با حضور نمایندگان راه آهن ایران و گمرک، سفیر مجارستان در ایران و معاون گردشگری، توافق نهایی را برای ورود دو قطار VIP حامل گردشگران اروپایی به ایران در سال ۲۰۱۴ انجام داد.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته چهار گروه بیش از ۳۰۰ نفر از گردشگران اروپایی در دو قطار متوالی طی ماه های مهر و آذرماه سال جاری از مرز رازی استان آذربایجان شرقی وارد کشور می شوند و پس از بازدید از شهرهای زنجان، یزد، اصفهان و شیراز به تهران وارد و به وسیله هواپیما از کشور خارج می شوند. گروه دوم نیز با پرواز وارد و به وسیله قطار از شهرهای مشهد، کرمان، شیراز، اصفهان و زنجان دیدن می کنند.

مبدا حرکت گروه مذکور از طریق خطوط هوایی کشورهای مختلف اروپایی به مجارستان و سپس حرکت با قطار و عبور از کشورهای رومانی، ترکیه و سپس ورود به ایران در نظر گرفته شده است.

نکته ای که در این برنامه ریزی جلب توجه می کند، عدم توقف این قطار در شهر تبریز است. ما می خواهیم در این مطلب این سوال را مطرح کنیم که آیا شهر تبریز قطب گردشگری نیست؟ چرا امکان بازدید از شهر تبریز برای گردشگران اروپایی فراهم نشده است؟

تبریز یکی از قدیمی ترین مناطق ایران است و مجموعه آثار تاریخی و نشانه های باستان شناختی که از محل های مختلف آن به دست آمده، دلالت بر دیرینگی و قدمت تاریخی این شهر دارد. شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم بسیار مشهور بوده و هنوز آثار جاده ابریشم آن در قلب و مرکز این شهر دیده می شود. شهر تبریز دارای ۴ هزار اثر تاریخی، یک اثر ثبت جهانی، ۸۰ نوع صنایع دستی زنده و فعال، انواع گردشگری به ویژه اکوتوریسم، طبیعت گردی و جنگل های ارسباران می باشد.

شهری با این همه جاذبه گردشگری، چرا در یک برنامه ریزی به این بزرگی نادیده گرفته شده است؟ شهری که می تواند هم سطح با سایر شهرهای توریستی ایران قرار گیرد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.