گردش در وقت اضافه!

در دنیای پرسرعت امروز، حتی سفرها هم جمع‌و‌جور و خلاصه شده‌اند. دیگر کمتر کسی برای سفر دوردنیا چمدان‌هایش را می‌بندد تا به مسافرت یک‌ماهه برود.

همشهری آنلاین: در دنیای پرسرعت امروز، حتی سفرها هم جمع‌و‌جور و خلاصه شده‌اند. دیگر کمتر کسی برای سفر دوردنیا چمدان‌هایش را می‌بندد تا به مسافرت یک‌ماهه برود.

این‌روزها بازار آژانس‌هایی که به مسافرت‌های نیم روزه و یک‌روزه رونق می‌دهند، حسابی داغ است. گردشگری کوتاه‌مدت یعنی اینکه شما در یک روز یا یک نصفه روز بتوانید از جایی دیدن کنید و کلی تجربه جدید به‌دست بیاورید. جاهایی هم در همین شهر خودتان وجود دارد که جان می‌دهد برای گردشگری کوتاه‌مدت. روزهای گرم تابستان و اوقات‌فراغت پیش‌رو فرصت خوبی است برای ملاقات با این محل‌ها. یادتان باشد مزیت این نوع گردشگری فقط کوتاه بودن مدت آن نیست. اینها را بخوانید تا برای ریختن برنامه یک گردشگری کوتاه‌مدت حسابی وسوسه شوید.

مزیت اول

هزینه زیادی روی دستتان نمی‌گذارد

تمام حسن گردشگری‌کوتاه‌مدت در همین کم‌خرج بودن آن نهفته است. سفر طولانی‌مدت، حتی اگر هم آدم ولخرجی نباشید، کلی خرج روی دست‌تان می‌گذارد؛ هزینه‌ای که احتمالا اصلا برایش برنامه‌ریزی نکرده‌اید و در سفر به شما تحمیل شده است. البته گردشگری کوتاه‌مدت هم هزینه دارد اما شما در این سفر با یک برنامه‌ریزی می‌توانید بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهید؛ مثلا یک ناهار ساده آماده کنید و با خود ببرید تا مهمان رستوران‌ها و غذاخوری‌های بیرون نشوید. روی وسایل حمل‌ونقل عمومی هم می‌توانید برای رفت‌وآمدتان حساب کنید.

مزیت دوم

استرس‌ شهری کمتر خواهد شد

گردشگری کوتاه‌مدت به شما این امکان را می‌دهد که کمی استراحت کرده و فشارهای روحی را از خودتان دور کنید. این گردشگری خستگی شما را از بین می‌برد اما معمولا در برگشت از سفرهای طولانی، حسابی خسته خواهید بود. ممکن است گردشگری کوتاه‌مدت استرس هم داشته باشد، به‌خصوص اگر گردشگری شما از جاهای دیدنی خارج شهر باشد یا به جاهای شلوغ بروید اما استرس گردشگری یک استرس مثبت است و مثل اضطراب شما از کار زیاد یا زندگی روزمره نیست. کاهش فشار و استرس روحی همیشه به سلامتی شما کمک خواهد کرد.

مزیت سوم

تنوعی به زندگی‌تان خواهید داد

طبق جمله‌ای که می‌گوید: «هر تغییر و تنوعی به اندازه استراحت خوب است»، گردشگری کوتاه‌مدت از هر نوعی که باشد باعث می‌شود که شما، هر چند به‌مدتی کوتاه، از زندگی عادی خود دور شده و همین مسئله به تنهایی انرژی زیادی به شما می‌دهد. اینکه بخواهید برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهید، می‌تواند به‌عنوان نوعی درمان برای شما محسوب شود و این کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم شما جلوگیری می‌کند. در حقیقت برنامه روتین زندگی شما در یک برنامه گردشگری به‌طور کامل تغییر می‌کند. باور کنید شما به این تنوع نیاز دارید.

مزیت چهارم

ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر با خانواده

گردشگری کوتاه‌مدت به شما این امکان را هم می‌دهد که بدون فکر کردن به وظایف و مسئولیت‌های‌کاری‌تان‌ زمان بیشتری را با خانواده‌تان بگذرانید و یک روز خوش را کنار آنها سپری کنید. مطمئنا گذراندن اوقاتی خوش کنار خانواده در برنامه گردش خیلی بهتر از دعوا کردن سر نوبت شست‌وشوی ظروف در خانه است. درست است که نتوانسته‌اید اعضای خانواده را به سفر ببرید ولی مطمئنا آنها بعد از برنامه گردشگری کوتاه‌مدت که برایشان تدارک دیده‌اید قدردان شما خواهند بود.

مزیت پنجم

از هوای آزاد بهره خواهید برد

طی گردشگری کوتاه‌مدت، شما بیشتر بیرون از ساختمان و در هوای آزاد خواهید بود تا اینکه طبق معمول داخل چهاردیواری اتاق‌تان در اداره حبس شوید. به این ترتیب می‌توانید بیشتر از هوای تازه و سالم لذت ببرید. اگر برای گردش به کوهستان یا برای استراحت به کنار روددره‌ها و بوستان‌ها بروید، نسبت به روزهای عادی عمیق‌تر تنفس خواهید کرد و اکسیژن بیشتری به بدن‌تان وارد خواهد شد. همچنین می‌توانید از آفتاب هم استفاده زیادی ببرید، به شرط اینکه احتیاط‌های لازم برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی را فراموش نکنید.

مزیت ششم

فعالیت بیشتری خواهید داشت

گردشگری کوتاه‌مدت با یکسری فعالیت بدنی اضافی همراه خواهد بود. ممکن است شما در برنامه گردشگری‌تان یک کوهنوردی ساده در کوه‌های اطراف شهر یا گردش و بازدید از مکان‌های دیدنی و یا والیبال و ورزش‌های معمول برای پیک‌نیک را گنجانده باشید ولی حتی اگر هم بخواهید تمام روز را به استراحت بپردازید باز هم از ماندن در خانه بهتر است و بیشتر پیاده‌روی خواهید کرد و در کل نسبت به برنامه عادی همیشگی‌تان فعالیت جسمی بسیار بیشتری خواهید داشت. این فعالیت جسمی منفعت‌های بسیار زیادی برای شما در برخواهد داشت.

مسیریابی

برای گردشگری کوتاه‌مدت کجا برویم؟

می‌خواهیم گزینه‌های گردشگری کوتاه مدت را پیش رویتان قرار دهیم. روزهای باقیمانده تابستان فرصت خوبی برای آن دسته از افرادی است که از دود و دم و شلوغی‌های سرسام‌آور این شهر کلافه‌اند و دنبال جای دنجی برای آرام گرفتن و استراحت کردن می‌گردند.

طبیعت اطراف شهرها

بهترین حالت برای گردشگری کوتاه‌مدت این است که کمی از داخل شهر خارج شوید و به طبیعت اطراف شهرتان بروید. روددره‌ها، باغات، روستاهای کوچک، مزرعه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها و حتی کویر می‌تواند مقاصد نزدیک شما برای گردشگری کوتاه‌مدت باشد. مطمئن باشید در نزدیکی شهرتان می‌توانید این طبیعت بکر را پیدا کنید، به شرط آنکه آنها را دست‌کم نگیرید.

بوستان و پارک جنگلی

در حاشیه‌های هر شهر می‌توان طبیعت بکری پیدا کرد که جان می‌دهد برای یک تور گردشگری یک روزه. اگر دستتان به دامنه کوه و پای آبشار هم نرسید خیالی نیست، همین بوستان‌های شهری غنیمتی است برای شما. به آنها بی‌محلی نکنید که بعد غبطه‌اش را می‌خورید. بار و بندیل اینجور گردش‌ها هم که معرف حضورتان هستند؛ از چادرهای مسافرتی و زیرانداز و ظرف و ظروف و میوه و آجیل گرفته تا منقل و وسایل بازی و سرگرمی .

بیا بریم کوه، کدوم کوه؟

بهترین پیشنهاد برای گردشگری کوتاه‌مدت این است که یک کوله سبک از وسایل مورد نیاز روزانه‌تان را جمع کنید و راهی ارتفاعات اطراف شهرتان شوید. کوه، انرژی آرامش‌بخش و فوق‌العاده‌ای دارد که در هیچ‌یک از تفرجگاه‌های شهری و غیرشهری نمی‌توانید آن را پیدا کنید. بی‌خود بهانه پدر و مادرها و پا به سن گذاشته‌های فامیل را هم نیاورید که نمی‌توانند از صخره و سنگ‌ها بالا بروند. اگر مسیرهای مناسبی برای کوهنوردی انتخاب کنید آنها هم می‌توانند همراهی‌تان کنند.

زیارت در امامزاده‌ها

قدیمی‌ها وقتی می‌خواستند استخوان سبک کنند شال و کلاه می‌کردند و به زیارت قبور نزدیک‌ترین بزرگوارانی که در نزدیکی‌شان بود، می‌رفتند. خیلی‌ها سعادت این را هم پیدا می‌کنند که هر هفته ساعتی را در آستان متبرک ائمه اطهار(ع) یا امامزادگان(ع) باشند. آرامگاه این بزرگان معمولا در دنج‌ترین نقاط یک شهر قرار دارد و رفتن به یکی از آنها برای روزهای فراغت حسابی دلچسب خواهد بود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.