پلکان‌ هایی رو به آسمان

وقتی از «پلکان» صحبت می‌کنیم بیشتر یاد پله‌های داخل ساختمان‌ها می‌افتیم، پله‌هایی که اگر زیاد باشند، دوست داریم از آنها صرف‌نظر کنیم و با آسانسور از مشقت بالا رفتن از آننها راحت شویم.

اما در این پست با هم ۱۳ پلکان بسیار زیبا در فضای باز را مرور می‌کنیم که آنقدر جذاب هستند که گردشگران زیادی را هر سال به خود جذب می‌کنند.

۱) پلکان بورن روی کوه Bueren در بلژیک

البته بورن Bueren واقعا یک کوه نیست، فقط یک بلندی در شهر لییژ است، این پلکان ۳۷۴پله دارد. در سال ۱۸۸۱این پلکان برای آن ساخته شد که سربازها بتوانند با پرهیز از عبور و مرور در گذرگاه‌های خطرناک، از یک بلندی واقع در شهر پایین بالا و پایین بروند.

این ساختمان، به افتخار یک اشراف‌زاده قرن پانزده، به نام وینسنت دو بورن، این نام را گرفته است.

1

2

3

۲) پلکانی در بالای دریا در اسپانیا

این پلکان فوق‌العاده زیبا در جزیره‌ای به نام Gaztelugatxe در اسپانیا قرار دارد.

گردشگران باید ۲۳۷پله را بالا برون تا به خانه‌ای در بلندای جزیره برسند.

 

4

5

۳) پلکان مارپیچی در کوه تایهانگ در چین

ارتفاع این پاکان ۹۱متر است، حین صعود، گردشگران می‌توانند پرنده‌ها را در اطراف خود ببینند.

به افراد بالای ۶۰سال اجازه صعود داده نمی‌شود و بقیه افراد هم باید فرمی را پر کنند و در آن اطمینان بدهند که مشکل قلب یا ریه ندارند.

8

9

10

۴) سکوی رؤیاها در ژاپن

به ژاپنی به این مجموعه زیبا Awaji Yumebutai گفته می‌شود که متشکل از ساختمان‌ها و اماکنی در جزیره Awaji ژاپن است.

شما در این عکس یک باغ زیبای ۱۰۰طبقه‌ای را می‌بینید. این باغ برای گرامیداشت درگذشتگان زلزله هانشین در سال ۱۹۹۵ساخته شده است.

11

12

13۵) پلکان‌های پل نامرئی Moses در هلند

14

15

16

۶) پکان کانیون در اکوادور

این پلکان نزدیک آبشار Pailon del Diablo ساخته شده است.

17

۷) چاند بائوری در هند

این مجموعه ساختمانی با پلکان‌های عجیب‌اش در نزدیک شهری به نام جایپور در استان راجستان قرار دارد. این مجموعه در سال ۸۰۰میلادی ساخته شده است و ۳۵۰۰پله باریک دارد که در ۱۳طبقه جای داده شده‌اند. ارتفاع این مجموعه پلکان ۳۰متر است.

ایالت راجستان بسیار کم‌باران است، معمولا در کف چاند بائوری آب جمع می‌شود و دما در مجاورت کف آن، پنج شش درجه‌ای خنک‌تر است.

18

19

20

۸) پلکان سانتورینی در یونان

این پلکان‌ها در سال ۱۷۱۵ساخته شدند و در سال ۱۹۳۰توسعه داده شدند، معمولا از چهارپایان برای صعود و نزول از این پلکان‌های زیگزاگی زیبا استفاده می‌شود. البته در سال ۱۹۷۹، یک سیستم حمل و نقل کابلی در این پلکان تعبیه شد، اما همچنان روش سنتی محبوب‌تر است.

این پلکان ۶۵۷پله دارد، سنگفرش‌شده است و طول مسیر (نه ارتفاع آن) ۱۳۰۰متر است.

21

22

۹) پلکان شلوسبرگ در اتریش

جاذیه اصلی شهر Graz همین پلکان است. این پلکان از همه نقاط شهر قابل دیدن است. این پلکان ۲۶۰پله دارد.

23

24

۱۰) پلکان پوتمکین در اوکراین

این پلکان در شهر اودسای اوکراین قرار دارد. این پلکان در واقع نماد شهر است. وقتی می‌خواهید از سمت دریا وارد اودسا شوید با این پلکان زیبا مواجه می‌شوید.

البته به صورت رسمی در حال حاضر به این پلکان، پلکان پریمورسکی گفته می‌شود. عرض این پلکان‌‌ها قبال توجه است و بین ۱۲٫۵تا ۲۱٫۷متر متغیر است. ارتفاع این پلکان از سطح، ۲۷متر و طول مسیر آن ۱۴۲متر است.

25

26

۱۱) پلکان هایکو در هاوایی

این پلکان به پلکانی به سوی بهشت یا نردبان هایکو هم معروف است. این پلکان بسیار پرشیب است. این پلکان در سال ۱۹۴۲در روستای هایکوی هاوایی نصب شد. در سال ۲۰۰۳این پلکان‌ها با هزینه ۸۷۵هزار دلار تعمیر شدند. متأسفانه در حال حاضر، عبور از روی آن برای عموم آزاد نیست.

27

28

29

۱۲) پلکان- پلی در سوئیس

وقتی که یک دره عمیق دو محل را که از نظر ارتفاع با هم تفاوت زیادی دارند، جدا کرده باشد باید به مهندسان پناه برد تا راه چاره‌ای بیایند. دو مهندس به نام‌های Jürg Conzett و Rolf Bachofner چاره کار را یافتند: یک پل- پلکان!

اختلاف ارتفاع دو سو، حدود ۲۲متر است.

30

31

۱۳) قلعه رودخان، فومن

دژ رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه‌ای تاریخی در ۲۰کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند. این قلعه با ۲٫۶هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد. دیوار قلعه ۱۵۰۰متر طول دارد و در آن ۶۵برج و بارو قرار گرفته شده است. فاصله مستقیم قلعه تا شهر ماکلوان ۲۵کیلومتر، تا ماسوله ۴۵کیلومتر و تا شفت ۲۰کیلومتر است. اما از مسیر اصلی و آسفالته مسافت قلعه تا فومن ۲۵کیلومتر، تا ماکلوان تقریبا ۳۵کیلومتر و تا ماسوله ۶۰کیلومتر است. این قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵تا ۷۱۵متر از سطح دریا واقع شده و در کنار آن رودخانه‌ای با همین نام جاری است. این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در ۳۰امرداد ۱۳۵۴خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹در سیاهه‌ی یادمان‌های دیرین ایران (فهرست آثار تاریخی و ملی) ماندگار شد.

32

Unknown

34

منبع : ۱ پزشک (با اندکی تغییر)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.