قطار توریستی تبریز – جلفا بزودی راه اندازی می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با مذاکرات انجام شده، قطار توریستی از شهر تبریز به جلفا بزودی راه اندازی می شود و این قطار روزانه چندین بار تردد خواهد داشت.

ویژه برنامه سالروز تاسیس سازمان منطقه آزاد ارس با مشارکت صدا و سیمای استان و حضور هنرمندان مجرب بمدت دو شب در آمفی تئاتر پارک کوهستان ارس برگزار شد.

اجرای برنامه های شاد توسط گروه های هنری در زمینه موسیقی، نمایش، مدیحه سرایی و برنامه های طنز ویژه خانواده بزرگ ارس در کنار تبیین اهداف و عملکرد سازمان منطقه آزاد ارس از جمله برنامه های جشن یازده سالگی ارس بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این آیین شکوهمند گفت: دهه دوم فعالیتی ارس، جهش اقتصادی و حضور بین المللی در زمینه های مختلف از جمله صادرات کالای داخل و گسترش روابط خارجی است.

محسن خادم عرب باغی بر لزوم فرهنگ سازی و اصلاح فرایندها در راستای شتاب گیری و حرکت همسو با تحولات بین المللی تاکید کرد و گفت: آرمان ارس حضور فعال و موثر در عرصه های جهانی و کسب جایگاه ویژه در تولید و صنعت است.

وی با اشاره به حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در ارس و تحقق سیاست های صادراتی در این منطقه افزود: روند رو به رشد سرمایه گذاری و افزایش حضور سرمایه گذاران در ارس، منطقه را بعنوان قطب تولید، صنعت، ترانزیت، صادرات و تجارت تبدیل خواهد کرد.

عرب باغی افزود: جایگاه اقتصادی ارس در کشور تثبیت شده و با توسعه زیرساخت های مختلف بخصوص ترانزیت و انرژی، فرودگاه، اهداف بین المللی منطقه با قوت بیشتر محقق می شود.

وی با بیان اینکه ارس بعد از ده سال فعالیت به بلوغ اقتصادی رسیده است، گفت: امروز در سایه تلاش های شبانه روزی، ارس دومین منطقه آزاد توسعه یافته ایران و اولین منطقه آزاد در توسعه صنعت و تولید هستیم.

عرب باغی با اشاره به مزیت های مختلف اقتصادی در ارس، صنعت توریسم را یکی از منابع مهم خدادادی خواند و با تاکید بر لزوم توجه به تامین زیرساخت های این حوزه گفت: با مذاکرات انجام شده، قطار توریستی از شهر تبریز به جلفا بزودی راه اندازی می شود و این قطار روزانه چندین بار تردد خواهد داشت.

anaj1409396421WGqike

وی بر توسعه همه جانبه ارس تاکید کرد و گفت: یکی از لازمه های توسعه اقتصادی فراهم بودن زیرساخت های حمل و نقل در حوزه جاده، راه آهن و فرودگاه است که در زمینه راه آهن مذاکرات برای تسریع و تسهیل تردد قطار انجام شده و عملیات اجرایی احداث بزرگراه مرند-جلفا نیز در حال انجام است.

پتانسیل های اقتصادمحور ارس ارتقاء یافته است

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در دومین شب برگزاری جشن یازده سالگی منطقه آزاد ارس، گفت: منطقه آزاد ارس متعلق به شمال غرب ایران می باشد و هدف از تاسیس این منطقه رونق و توسعه اقتصادی آذربایجان است.

anaj1409396420qTkfFG

محمد حسن نژاد در این مراسم ارس را متمایز از سایر مناطق آزاد ایران دانست و گفت: هم به لحاظ مزیت های اقتصادی و هم به لحاظ قانونی ارس متمایز از سایر مناطق است، زیرا بر خلاف قانون توسعه محدوده مناطق آزاد که ضروری است در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، این قانون در مورد ارس صادق نبوده و منوط به تصمیم هیات دولت است.

وی افزود: مزیت های اقتصادی ارس بسیار ارزشمند و سودآور است و در این راستا محدوده های فعلی این منطقه اصلاح و افزایش می یابد.

وی الحاق بخشی از استان اردبیل به محدوده منطقه آزاد ارس را یادآور شد و گفت: با تحقق این موضوع پتانسیل های اقتصادمحور ارس افزایش یافته و استان اردبیل نیز از مزیت های اقتصادی ارس بهره مند می شود.

حسن نژاد در پایان با اشاره به افزایش استقبال از ظرفیت های اقتصادی و جاذبه های گردشگری ارس گفت: با توجه به افزایش تردد و استقبال از ظرفیت های موجود در ارس، توجه به زیرساخت های حمل و نقلی، خدماتی و جاذبه های گردشگری بیش از پیش ضروری است.

در این مراسم قائم مقام، معاون امور زیربنایی و توسعه، معاون فرهنگی- اجتماعی و گردشگری نیز به تبیین اهداف و سیاست های سازمان منطقه آزاد ارس در حوزه های مختلف کاری پرداختند.

همچنین در پایان این مراسم ویژه برنامه قرعه کشی ده ها کمک هزینه سفر خانواده ای به مشهد مقدس و هدایای نفیس از جمله تولیدات لوازم خانگی تولید شده در کارخانجات منطقه آزاد ارس برگزار شد.

مراسم جشن سالروز تصویب تاسیس و یازده سالگی سازمان منطقه آزاد ارس از امشب بمدت سه شب راس ساعت ۲۱:۱۰ از سیمای شبکه سهند استان آذربایجان شرقی پخش می شود.

شایان ذکر است منطقه آزاد ارس از سال ۰۲/۰۶/۱۳۸۲ در قالب منطقه ویژه اقتصادی جلفا فعالیت های اقتصادی خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه هیات وزیران در ۷/۴/۱۳۸۴ با محدوده ۹۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه تصویب شد و در ادامه براساس مصوبه جدید هیات وزیران در ۱۴/۹/۱۳۸۷ محدوده این منطقه به ۵۱ هزار هکتار شامل بخشهایی از ۲ شهرستان جلفا و کلیبر افزایش یافت. منطقه آزاد ارس از اول بهمن ماه ۱۳۹۰ عملیاتی شده و فعالیت های اقتصادی در این محدوده آغاز شد.

این منطقه آزاد در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

شایان ذکر است هم اکنون مرکزیت منطقه آزاد ارس شهر جلفا با ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و در سه بخش منفصل نیز قسمتی از شهرستان کلیبر به وسعت ۲۴ هزار هکتار (موسوم به قلی بیگ لو) و اراضی اطراف سد خدآفرین به وسعت شش هزار و ۱۰۰ هکتار و محدوده گمرک نوردوز ( مرز ایران با ارمنستان) به وسعت ۲۴۰ هکتار را تشکیل می دهد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.