باداب سورت؛ شگفتی خلقت

در یکی از مناطق شمالی کشورمان پدیده ای وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. ”باداب سورت“ که تنها چشمه ی محلی است و بسیاری از مسافران از وجودش بی خبرند همتایانی در دیگر کشورها نیز دارد. شبیه به این چشمه های اعجاب انگیز را در ترکیه ، نیوزلند و آمریکا می توان دید که بالعکس یکی از برترین جاذبه های گردشگری کشورشان هستند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این چشمه های اسرار آمیز در اختیارتان قرار دهیم.

چشمه های باداب سورت در ۶۸ کیلومتری شمال دامغان و ۷ کیلومتری غرب روستای بادله قرار گرفته و دومین اثر میراث طبیعی ثبت شده ایران به شمار می رود.

باداب سورت دو چشمه ی مختلف دارد که آب های هر کدام رنگ ، بو و مزه خودشان را دارند. یکی شور شور و دیگری ترش و شیرین!

چشمه شور باداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و درمان دردهای کمر ، پا ، روماتیسم ، میگرن و امراض پوستی را به میهمانانش هدیه می دهد. روستائیان سنگ های این صخره ها را داخل آتش می گذارند و وقتی خوب داغ شدند ، آنها را در آب گوگردی قرار می دهند و از آن برای التیام پوست و دردهای مختلف استفاده می کنند.

اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته ، با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کند ، اکسید آهن را از قعر صخره ها به زمین می آورد. تماشای سرخی و زردی و سبزی حوضچه ها سر ذوقتان می آورد و باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار می کند. برای گردش در این پدیده ی حیرت انگیز خدادادی ۲ مسیر را از تهران به شما پیشنهاد می دهیم.

مسیر اول: تهران ، سمنان ، مهدی شهر ، شهمیرزاد ، فولاد محله ، سه راه تلمادره ، روستای اروست ، چشمه های باداب سورت

مسیر دوم: تهران ، ساری ، کیاسر ، سه راه تلمادره ، روستای اروست ، چشمه های باداب سورت

یادتان نرود عکس هایی که در سفر میگیرید برای سفرنامه هم ارسال کنید تا ما هم در لذت سفرتان شریک شویم ، سفرخوش!

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.