گل های زیبا در اشکال استثنایی و باورنکردنی

گل‌ ها جزء زیباترین مخلوقات خدا هستند که دیدن زیبایی ظاهری، بوئیدن عطر دلپسند و لمس لطافت گلبرگ‌های‌شان بی‌شک احساسی عمیق و شگرف را به بشر هدیه کرده است. در این مطلب به سراغ تعدادی از این مظاهر زیبایی رفته‌ایم که با شکل عجیب و خاص خود بیننده را متحیر می‌کنند.

یک گلدان پر از گل هر مکانی را به شکلی باورنکردنی باروح و سرزنده می‌کند. اما واقعیت این است که هدف اصلی این زیبایی ما انسان‌ها نیستیم. شاید در وهله اول جذابیت گل‌ها نه برای چشمان زیبا پسند بشر، که برای آن دسته موجوداتی تهیه و تدارک دیده شده که وظیفه حفظ بقاء گونه آنها را بر عهده دارند. بله منظورم حشرات یا پرندگانی هستند که جذب رنگ، شهد یا عطر و بوی گل شده و وظیفه‌ی خطیر گرده افشانی گیاهان را خواسته یا ناخواسته برعهده می‌گیرند. این وظیفه مبهوت کننده نتیجه تکامل شگفت‌انگیز در رنگ یا شکل گیاهان است که سعی در جلب توجه هر چه بیشتر دارند. بعضی که حتی پا را فراتر از این نهاده و در مسیر این انقلاب تکاملی، شکل و ظاهری عجیب به خود گرفته‌اند به طوری که شباهت‌های عجیبی به دیگر جانوران یا موجودات تمثیلی پیدا نموده‌اند.

در طبیعت شاید گل ارکیده از این نظر پیشتاز باشد. ارکیده یا گل ثعلب که در مناطق مرطوب و بویژه در جنگل‌های بارانی یافت می‌شود، گیاهی است با گونه‌های متعدد، به طوری که تعداد گونه‌هایش دو برابر پرندگان و چهار برابر پستانداران برآورد می‌شود. رنگ گل‌های ارکیده پر زرق و برق و پر جلوه بوده به طوری که حشرات و پرندگان را به راحتی جذب خود می‌کند، این گل‌ها در اصل نوید بخش شهدی خوش طعم و گوارا هستند. اما در مورد اشکال عجیب آنها می‌توان گفت که روند تکامل این گیاه، بر مبنای نیاز به گرده‌افشانی پی‌ریزی شده و از این روی در طول این تکامل عجیب، اشکالی خاص از این گل بوجود آمده‌اند که در نوع خود بسیار دیدنی و در عین حال خاص به شمار می‌روند. بعضی از این گل‌ها بیشتر میزبانی زنبورها را برعهده دارند و به همین دلیل باب طبع آنها آرایش یافته‌اند، در حالی که دیگر گونه‌ها در جهت گرده‌افشانی توسط مرغان شهد خوار یا دیگر گونه‌های حشرات تکامل پیدا کرده‌اند.

۱) ارکیده‌ی صورت میمونی (Dracula Simia)

1

2

۲) ارکیده‌ی پروانه‌ای یا ارکیده‌ی سر پرنده (Phalaenopsis)

3

4 ۳) ارکیده‌ی چکشی (Drakaea)

5

6

۴) لب چنگکی (Psychotria Elata)

7

۵) ارکیده‌ی دختران رقصان (Impatiens Bequaertii)

8

۶) بامبلبی (Bumble bee) خندان (Ophrys Bomybliflora)

9

10

۷) کودک در قنداق (Anguloa Uniflora)

11

۸) گل طوطی (Impatiens Psittacina)

12

13

۹) غلاف دانه‌ی گل میمونی (Antirrhinum)

14

۱۰) گل ارکیده مرغابی در حال پرواز(Caleana Major)

15

16

۱۱) گل ارکیده‌ای با تصویر سر یک ببر در قسمت میانی

17

۱۲) بیگانه‌ی شاد (Calceolaria Uniflora)

18

19

۱۳) گل ارکیده‌ی فرشته (Habenaria Grandifloriformis)

20

21

۱۴) گل ارکیده‌ی روح مقدس یا ارکیده‌ی فاخته (Peristeria Elata)

22

23

۱۵) گل ارکیده با نقشی از یک بالرین

24

۱۶) ارکیده‌ی حواصیل سفید (Habenaria Radiata)

25

26

۱۷) دارت ویدر (Aristolochia Salvadorensis)

27

28

منبع :زومیت

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

1 دیدگاه

  1. Nice flower

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.