چگونه درحوادث هوایی زنده بمانیم؟

حوادث دردناکی حین پرواز هواپیماها رخ می‌دهند که نمونه‌های آن در کشور ما به‌وفور دیده می‌شود. با این حساب فکر می کنید هنوز هم می توان به سفرهای هوایی اعتماد کرد و با هواپیما راهی گشت و گذار شد؟ پاسخ این سؤال به ۲دلیل بدون شک مثبت است؛ اول اینکه حوادث هوایی بسیار نادر بوده و رخ‌دادن آنها در شرایط معمولی بعید به‌نظر می‌رسد. چون براساس گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی در میان هر ۲/۱‌میلیون پرواز تنها یک حادثه رخ می‌دهد.

دلیل دوم این است که حوادث هوایی معمولا در هنگام بلند شدن یا فرود آمدن هواپیما رخ می‌دهند؛ یعنی زمانی که هواپیما به سطح زمین نزدیک بوده و سرعت پایینی دارد این حوادث رخ میدهد و به همین دلیل خلبان در چنین شرایطی قدرت مانور بیشتری برای نجات هواپیما و سرنشینان آن دارد. در مقابل، حوادث مرگبار هوایی،در میانه پرواز و در اثر اختلالات جدی مکانیکی یا برخورد هوایی رخ می‌دهند.

اما اگر ترس از حوادث هوایی برایتان کم کم تبدیل به فوبیا می شود، به یاد داشته باشید که شما می توانید با کمی تمرکز و سرعت عمل در حوادث نه چندان سهمگین امکان سالم ماندنتان را بیشتر کنید.کلید حیاتی برای زنده ماندن در چنین حوادثی، هشیار باقی‌ماندن در زمان طلایی است؛ ۹۰‌ثانیه حیاتی که بلافاصله پس از حادثه آغاز می‌شود. در حوادث هوایی که امکان زنده ماندن در آن وجود دارد، اکثر قربانیان نه‌تنها در اثر برخورد شدید بلکه بیشتر به‌دلیل تنفس دود و آتش و عدم‌توانایی حرکت در دوره طلایی جان خود را از دست می‌دهند.

مسافران برای نجات جان خود در چنین حوادثی می‌توانند چند مرحله حیاتی را اجرا کنند:

۱) بسته‌نگه‌داشتن کمربند ایمنی در هر شرایطی در اینگونه حوادث؛ زیرا بستن کمربند پس از حادثه نیازمند صرف ثانیه‌های حیاتی است که معمولا زود از دست می‌روند.

۲) آشنا شدن با ویژگی‌های ایمنی هواپیمایی که فرد قصد سفر با آن را دارد.به این شکل فرد با آگاهی می‌تواند به خروجی‌ها، ابزار و وسایل اولیه برای نجات جان خود و دیگران دسترسی پیدا کند.

۳) رعایت حالت ویژه‌ای که کارکنان هواپیما آن را در بدو ورود به هواپیما برای مسافران توضیح می‌دهند.این حالت بدن فرد را از پرتاب شدن به جلو و برخورد با صندلی‌های دیگر حفظ می‌کند.  در اثر برخورد با صندلی‌های مقابل آسیب‌های شدید گردن و سر به‌وجود آمده و فرد توانایی حرکت را طی ۹۰ ثانیه طلایی از دست خواهد داد.

در کشورهای دیگر دنیا،سازمان های هوانوردی در این میان به‌دنبال روش‌های جدیدتری برای کاهش حوادث هوایی و حفظ ایمنی مسافران هواپیماهای مسافربری هستند و به همین منظور قوانین جدیدی را برای بهبود اسکلت‌بندی هواپیما و صندلی‌های هواپیماهای در حال تولید ارائه کرده اند تا بتوانند میزان شدت برخورد را تا میزان ۱۶‌برابر نیروی گرانش به‌خود جذب کنند.

همچنین فاصله میان صندلی‌ها برای افزایش ایمنی مسافران تغییر خواهد کرد. تعبیه کیسه‌های هوایی که با سرعتی کمتر از ۹۰ میلی ثانیه باز شده و از گردن و کمر مسافران محافظت می‌کند، طرح دیگری است که می‌تواند در حوادث هوایی منجر به نجات جان انسان‌ها شود.

شاید بتوان گفت که این مثال ساده و اغراق آمیز کم کم به یکی از بدیهیات شرکت های هوایی تبدیل می شود: پرواز با هواپیما بسیار امن‌تر از این است که فرد بخواهد با خودروی خود به نزدیک‌ترین فروشگاه محلی برود!

برگرفته از همشهری آنلاین

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.