اینجا کویر برهوت نیست!! اینجا اصلیترین ورودی کلانشهر تبریز است

jgli

مشاور جوان شهردار در آخرین پست وبلاگ تبریز مدرن در مورد وضعیت نا مناسب مهمترین ورودی تبریز مطلبی انتقادی نوشته است.

محمد قندگر -کارشناس شورای شهر و مشاور جوان شهردار در آخرین پست وبلاگ تبریز مدرن نوشت: یکی از عوامل موثر در زیبا جلوه نمودن یک شهر ،ورودی های زیبای آن شهر قلمداد میشوند چراکه  ورودی زیبا از یک شهر منجر به ذهنیت خوب از آن شهر نزد مسافران  میگردد. جالب اینکه مهمترین عنصر  زیبایی ورودی یک شهر نیز  کثرت  فضای سبز با  معماری منحصر بفرد آن میباشد .متاسفانه با نگاهی به ورودی های تبریز چیزی که به چشم نمی آید زیبایی این ورودی ها است و در این بین مهمترین و پرترددترین ورودی تبریز که نقطه اتصالی آزاد راه تهران-تبریز به اتوبان کسایی میباشد به دلیل فقر فضای سبز وشباهت به کویربرهوت  زشت ترین ورودی تبریز قلمداد میگردد.

xanaj1410290850OvCg5O.JPG.pagespeed.ic.YSQO0zsGVB

چرا که کوچکترین فضای سبزی در این ورودی به چشم نمی خورد و در این ورودی تنها تپه های خاکی و سنگ و سنگریزه به چشم میخورد که در صورت بادی بودن هوا، تلی از خاک پذیرای مهمانان ورودی به تبریز خواهد بود که بر اثر وزش باد بر روی مهمانان پاشیده میشود.

آنچه به ذهن می رسد این است که انگار این ورودی اصلی شهر از دید مسئولین محترم سازمان پارکها و شهرداری منطقه دو پنهان مانده است !چرا که وضعیت فضای سبز آن از کویر بدتر است.

آنچه برای من تعجب بر انگیز است وجود تپه های خاکی داخل شهری و وجود چنین ورودی های خشک و خالی در تبریز و تمرکز مدیران فضای سبز به کاشت کوههای خارج شهر از جمله عباس میرزا و آرپا درسی هست که نه دید مناسب از شهر دارند و نه میتوانند به طور کیفی بر فضای سبز تبریز تاثیر بگذارند در اینجا مثلی که  به ذهن همگی خطور میکند این است که چراغی که به خانه رواست به  مسجد حرام است !!داخل شهر تبریز از کمبود فضای سبز به خود میپیچد و ما به فکر خارج شهر تبریز هستیم!!

با توجه به در اولویت قراردادن  ساماندهی ورودی های شهر تبریز از سوی شهردار محترم و ابلاغ به سازمان ها و مناطق شهرداری جهت سامان دهی ورودی های اصلی شهر،انتظار میرفت پرترددترین ورودی تبریز ازآزادراه پیامبر اعظم به پیرو از دستور شهردار تبریز طی چند ماه اخیر متحول میگشت  ولی متاسفانه حتی تپه میان دو مسیر رفت و برگشت هم مسطح سازی نشده و همانطور  دست نخورده باقی مانده است !!

از مدیر عامل  محترم سازمان پارکها و فضای سبز انتظار میرود با توجه به اهمیت این ورودی اصلی شهر و ورود میلیونها مسافر از این مسیر به تبریز، اقدامات عاجل  جهت مسطح سازی تپه ها و کاشت اصولی وانبوه درخت و چمن و گل در کنار پلها انجام دهند تا بدین وسیله هدف شهردار محترم تبریز که همانا سامان دهی ورودی های شهر میباشد محقق گردد.

xanaj14102907061Ob22s.JPG.pagespeed.ic.NoCmiK7qf9

آنچه مسلم است مهم ترین وظیفه سازمان  پارکها توسعه جهشی و علمی فضای سبز در مناطق مستعد شهر است و وظیفه سازمان پارکها رسیدگی به فضای سبز مرده شهر است تا باغ شهر تبریز احیاء شود و با نگاهی به شهر از ارتفاعات عینالی شاهد سر سبزی تبریز عزیزمان باشیم .

نه آنکه این سازمان متخصص فضای سبز  به احداث پارکینگ طبقاتی و نمازخانه و مرمت تالار ائل گولی و سامان دهی سیب زمینی فروشان و کف سازی معابر ائل گولی و آزاد سازی پرندگان و ساخت ساعت آفتابی و اجرای ورزشهای باستانی و… که هر یک وظایف سایر ارگانها و سازمانهای شهرداریست ،اقدام نماید و بودجه ۵۰ میلیاردی فضای سبز را در این گونه موارد خرج نماید .

xanaj1410290876q7hsHP.JPG.pagespeed.ic.UkLYLyT1OG

احتمال میرود با ادامه این وضع شاهد خواهیم بود که فضای سبز تبریز همیشه درجا بزند و هرگز شاهد توسعه کیفی و کمی مناسب فضای سبز نخواهیم بود و به عینه شاهد خواهیم بود که درختان داخل شهر ازبی آبی ،تبریز

از بی تدبیری مسئولین و ما از بی فرجامی فریادهایمان خواهیم سوخت !!

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.