میراث معنوی ایران در یونسکو(قسمت اول)

فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو در جهت محافظت بهتر میراث فرهنگی و معنوی جهان و ایجاد آگاهی درباره آن ها تنظیم شده است. این پروژه شامل دو فهرست می باشد:

  • فهرست بلندی شامل میراث فرهنگی معنوی بشریت است که با بیان نمایش ها و روش های آن ها کمک می کند تا از تفاوت فرهنگی و اهمیت آن ها آگاه شویم.
  • فهرست کوتاهی شامل میراث هایی که در حال فراموشی هستند و هر کشوری باید در جهت حفظ آن ها تلاش کنند.

ما در این مطلب فهرستی از میراث معنوی ایران ثبت شده در یونسکو را برای شما ارائه می دهیم.

نوروز:

نوروز برابر با اول فروردین ماه ، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان بوده و هنوز هم مردم مناطق مختلف فلات ایران ، نوروز را جشن می گیرند. نوروز در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان میراث معنوی ، به ثبت جهانی رسیده است. از جمله کشورهایی که در ثبت جهانی نوروز همکاری کرده اند ، جمهوری آذربایجان ، هند ، ایران ، قزاقستان ، پاکستان ، ترکیه و ازبکستان می باشد. در ۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دوره ی جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و این شهر به عنوان »دبیرخانه نوروز« شناخته شد.

ردیف موسیقی ایرانی:

موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دوره ی آقا علی اکبر فراهانی (نوازنده تار دوره ناصرالدین شاه) باقی مانده است. آنچه امروزه از موسیقی باستانی ایران ، مورد استفاده تر و معروف تر است ، دسته بندی موسیقی توسط دو استاد به نام های میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله ، در قالب مجموعه نواخته ها و آموزش هایشان می باشد که »ردیف موسیقی« نامیده می شود. ردیف موسیقی ایران در سال ۲۰۰۹ به فهرست جهانی میراث ناملموس افزوده شد.

موسیقی بخشی های خراسان:

موسیقی بخشی های خراسان که مجموعه ای از اشعار ، ادبیات ، عرفان و اخلاق را در بر می گیرد به کوشش هوشنگ جاوید و مجتبی قیطاقی در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید. »بخشی« لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال و ترکمن صحرا داده می شود. بخشی ها نوازندگان دوتار ، آوازخوان ، داستان گو ، سراینده و سازنده ساز (دوتار) هستند. اصلی ترین مراکز بخشی ها قوچان ، بجنورد و شیروان است.

ورزش پهلوانی و زورخانه ای:

ورزش زورخانه ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته های دور رواج داشته است. پروانه ی ثبت جهانی آیین های پهلوانی و زورخانه ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای وقت و با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران آماده گردید. آیین های پهلوانی و زورخانه ای در سال ۲۰۱۰ میلادی در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت رسید.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.