منطقه آزاد صنعتی- تجاری انزلی

در این ستون در هر شماره به بررسی مناطق آزاد تجاری ایران و پتانسیل های آنان در حوزه های اقتصادی و گردشگری می پردازیم ، در این شماره به بررسی کوتاه منطقه آزاد تجاری انزلی می پردازیم. منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور ، در اوایل دهه ۱۳۷۰ در محدوده شهر بندر انزلی ، شهرستان انزلی و شهر رشت و شهرستان رشت ،در شمال ایران و در منطقه جنوب دریای خزر بنیان گذاشته شده‌است.

این منطقه شامل محدوده وسیعی از شهر بندر انزلی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار خشکی و۴۰ کیلو مترمربع آبی ، که منطقه ویژه اقتصادی سابق ، شهرک صنعتی حسن رود و محدوده بندری اداره کل بنادر و کشتیرانی گیلان در بندر انزلی را دربر می‌گیرد. این امر مطلوبیت و جاذبه منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی و اختیارات قانونی آن را برای ارائه تسهیلات در زمینه تخلیه و بارگیری و سایر امور ارتقاء داده‌است. منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی در دو قسمت جداگانه در شرق و غرب شهرستان بندر انزلی ایجاد می‌شود و هر یک از مناطق پتانسیل خاص خود را دارد. پتانسیل قسمت شرقی شامل تاسیسات بندری و گمرک ، شهرک صنعتی ، اراضی منابع طبیعی و مجاورت با تالاب انزلی می‌باشد. پتانسیل قسمت غربی شامل اراضی مناسب طبیعی ، تراکم کم جمعیت و مناطق مسکونی ، غالب زمین‌های زیر کشت برای صیفی کاری و باغات و کم ترین مقدار زمین جهت شالی کاری ، دسترسی به ساحل مناسب و وجود اماکن و تاسیسات تفریحی و توریستی در منطقه می شود. تالاب لاگون انزلی و نمای شبانه ی بندر انزلی یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری این منطقه است. درست است که این منطقه از نظر گردشگری داخلی رونق گرفته ولی پتانسیل های فراوان این اراضی ارزش سرمایه گذاری بیشتری دارد.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.