شخم تپه عصر آهن در «دین‌کتی»

بیش از ۸۰ درصد از تپه‌ باستانی «دین‌کتی» در امیرکلا که به دوره آهن مربوط می‌شود و به ثبت ملی نیز رسیده است، به‌دلیل زراعت و فعالیت‌های گسترده کشاورزان شخم خورده و در معرض تخریب کامل است.

علیرضا صادقی امیری، فعال میراث فرهنگی با بیان این که این تپه از محوطه های باستانی ارزشمند کشور محسوب می شود، هم اکنون با تخریب های جدی مواجه است، گفت: این تپه باستانی نه تنها در معرض آسیب های جدی کشاورزان قرار گرفته بلکه به مکانی مناسب برای حفاری غیرمجاز سودجویان آثار تاریخی تبدیل شده است، به طوری که در جای جای آن با گودال های عمیقی مواجه می شوید که به قصد دستیابی به آثار تاریخی حفر شده است.
صادقی امیری در گفت وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی افزود: اکنون سطح محوطه باستانی دین کتی مملو از سفالینه و آثار تدفین حفاری های غیرمجاز است که آشفتگی جدی را در محوطه ایجاد کرده و لازم است متولیان میراث فرهنگی نسبت به حفاظت و رسیدگی اقدامات لازم را به عمل آورند.
وی یکی از دلایل ورود و فعالیت کشاورزان در این محوطه را مشخص نشدن حریم برای این تپه اعلام کرد.
تعداد ۳۰هزار و ۶۷۶ محوطه و اثر تاریخی در حالی تا سال ۹۰ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده که فقط ۱۸۴۹ اثر براساس آخرین آمار موجود تا پایان سال۹۰ دارای حریم تعیین شده و مصوب است. این در حالی است که در میان آثار ثبت ملی شده در کشور ۳۰۷۴ محوطه تاریخی و باستانی وجود دارد که تا پایان سال ۹۰ فقط برای ۶۹ محوطه از این تعداد حریم مصوب ابلاغ شده است.

Amirkala-DINEH KETI_93_3_20 -i (5)

Amirkala-DINEH KETI_93_3_20 -i (45)

منبع: www.gardeshgaronline.com

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.