مصاحبه با حجت الاسلام حمیدی؛ شهرداری تبریز

لطفا خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی خود برایمان بگویید.

DSC_0208

احمد حمیدی متولد سال ۱۳۵۳ هستم. تحصیلات حوزوی را تا درس خارج فقه در حوزه علمیه قم به پایان رسانده ام. از قم عازم تدریس در مراغه و هم زمان عهده دار معاونت آموزشی حوزه علمیه مراغه شدم .بعد از یک سال مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی مراغه را در سال ۸۲ به عهده گرفتم. اواخر سال ۸۵ معاونت فرهنگی-پژوهشی-آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی استان آ.ش را عهده دار شدم. با توجه به علاقه بسیارم به محیط علمی و فعالیت دانشگاهی، در سال ۸۹ مدیر فرهنگی-اجتماعی دانشگاه تبریز شدم و نهایتا از اول دی ماه ۹۲ با توجه به احساس وظیفه در زمینه کار فرهنگی در شهرداری، در سمت معاون فرهنگی شهردار تبریز شروع به خدمت نمودم.

از زمان حضور در شهرداری چه اقداماتی انجام دادید؟

با توجه به کارهایی که در دوره های گذشته در زمینه زیرساخت ها انجام شده بود، ما تصمیم گرفتیم بخش سخت افزاری را همان گونه ادامه دهیم؛ مثل ساخت خانه های سلامت و کتابخانه های عمومی و اما در زمینه نرم افزاری ما نیاز به پی ریزی برنامه ای منظم و قابل اتکا را احساس کردیم.

اولین کاری که انجام دادیم تشکیل شورای راهبردی توسعه فرهنگی اجتماعی کلانشهر تبریز بود که با هدف برنامه ریزی برای تبدیل شدن تبریز به عنوان پایتخت جهان تشیع در سال ۱۴۰۴ انجام شده و حرکت به این سمت باید با برنامه ریزی درست انجام گیرد که فعلا در حال بررسی اساسنامه آن هستیم و هدف ما فرهنگسازی این موضوع است و باید در حوزه فرهنگی با برنامه ریزی پیش رفت. مورد بعدی تدوین سند راهبردی کوتاه مدت برای مراکز فرهنگی و مناطق است که با کمک کارشناسان معاونت فرهنگی همراه بوده است تا بتوانیم برنامه های فرهنگی و اجتماعی و سلامت و ورزش و گردشگری شهرداری برای کوتاه مدت هدفمند سازیم که شامل ۵ راهبرد، ۱۲ شاخص و ۴۴ زمینه است. ضمنا برای ساختار سازی و حضور فعال ما در همه سازمان های مربوط به شهرداری مدیریت فرهنگی تشکیل دادیم که ضمن بحث های تخصصی این سازمان ها به امور فرهنگی و درون سازمانی هر سازمان هم رسیدگی کنند. همچنین ما ترتیبی دادیم که تصمیم های فرهنگی در مناطق شهرداری درگیر با همه بدنه سازمان شود لذا ما شورای فرهنگی مناطق را راه اندازی کردیم که مسئولیت این شورا به عهده شهردار همان منطقه می باشد.

و اما راجع به برنامه های آتی چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟

اکنون در حال برنامه ریزی هستیم. در حوزه سلامت برای ما بسیار مهم است که “شهروند سالم بودن”را هدف قرار داده ایم. ضمنا علاوه بر ۱۵ خانه سلامت یک نمایشگاه با ظرفیت حداقل ۵۰ غرفه در پارک ائل گلی با تاکید بر بحث خود مراقبتی تاسیس خواهد شد. اتوبوس های سلامت هم در مناطق کم برخوردار ارائه خدمت خواهد کرد.

در حوزه گردشگری قصد داریم فضا ها و جاذبه های گردشگری شهرمان را به جهان معرفی کنیم؛ مثلا ورزشکارانمان که سفیران فرهنگی ما نیز هستند و می توانند تبریز را به عنوان شهر اولین ها، شهر موزه ها، تبریز تمیز و زیبا به همه بشناسانند. در کنار این ها موزه ها را توسعه خواهیم داد، مثل موزه فوتبال که می تواند از لحاظ اخلاقی بسیار آموزنده و الگو باشد و سیر تکامل فوتبال را در ایران که از تبریز شروع شده است به نمایش بگذارد. علاقع مندیم از طریق اتوبوس های میهمانان و دانشجویان جدیدالورود با موزه ها و جاذبه ها و جایگاه تبریز آشنا سازیم. همچنین خرید و تملک خانه های قدیمی را در دست اقدام داریم. همایش جاذبه های گردشگری تبریز نیز جزء برنامه هاست.

سخن پایانی؟

تبریز شهر فرهنگ و تمدن است. تلاش همه ما در سازمان شهرداری این است که جایگاه اصلی تبریز را بازیابی کنیم و بتوانیم ادعا کنیم که تبریز شهر تشیع است و ببینیم رفتار شهروندان، اعتقادات مردم، اخلاق و نمادهایشان، معماری اسلامی ایرانی و … نشان دهنده یک فرهنگ متعالی مکتب تشیع هست.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.