عجیب ترین و زیبا ترین غارهای ایران

زیبایی این غارها توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. برخی از آنها به قدری اسرارآمیز هستندکه شما دوست دارید قدم به قدم پیش بروید تا گوشه های بیشتری از آن ها را کشف کنید ؛ اما غارهای مخوف و تاریکی هم وجود دارندکه حتی حاضر نمی شوید به دهانه آنها نزدیک شوید چه برسد به اینکه بخواهید در این غارها روزی مهیج را پشت سر بگذارید!

غار چال نخجیر

غار نخجیر

این غار متعلق به دوره سوم زمین شناسی است. در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی جاده دلیجان –نراق (استان مرکزی) ، در منطقه ای به همین نام در دل کوه کم‌ ارتفاع “تخت”قرار دارد. نخجیر به معنی شکار و چال به معنی غاراست. غار نخجیر در سال ۱۳۶۸ کشف شده و قدمتی حدود ۷۰ میلیون سال دارد و از نوع غار های آهکی و طبیعی است. این غار طبقاتی می باشد و جزء غار های خود احیای دنیا است ؛ یعنی به نوعی زنده است ولی چون سرعت تغییرات آن بسیار کم است ما متوجه آن تغییرات نمی شویم. این غار آنچنان از نظر دارا بودن اشکال و پدیده های رسوبی غنی می باشد که یکی از زیباترین غارهای جهان است. دهانه ی غار حدود ۱۰متر عرض و۳۰متر ارتفاع دارد ، ۱۲ کیلومتر از غار شناسایی شده و یک کیلومتر آن برای بازدید عموم کف سازی وآماده سازی شده است. در این غار اشکال متنوعی شبیه به عقاب ، لاک پشت ، گوزن ، تمساح ، انسان ، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر از جنس آهک است.همچنین وجود دریاچه وتهویه هوای طبیعی غار به زیبایی و لذت بازدید از غار می افزاید.

غار یخ مراد

1

این غار در میانه ی راه تهران به شمال در آبادی گچسر استان البرز واقع است. این غار یکی از زیباترین و نادرترین غارهای کشور به حساب می آید ، کارشناسان احتمال می دهند که در گذشته یخ مراد زیر آب قرار داشته است. این را می شود از وضع طبیعی غار و بقایای وجود فسیل »کاردینا«بر روی تخته سنگ های غار فهمید. این غار قدمتی در حدود ۵۰ میلیون سال دارد. این غار دارای بادگیرها و هواکش های فراوانی است. به همین خاطر هوا با شدت از آنها وارد غار شده و غار را فوق العاده سرد می کند و از طرفی موجب یخ زدن آب های موجود در غار می شود. این غار دارای سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه است اما چیزی که بیش از همه یخ مراد را مورد توجه قرار داده ، بخشی از غار است که به صورت چهار طبقه است. در بخش عمیقی از غار که به ۲۰ متر می رسد ، طبقات روی هم قرار دارند و به جرات می توان گفت تا به حال هیچ غاری با این مشخصات در کشور دیده نشده است.

 غار  قوری قلعه

 خفاش ها

اگر می خواهید با یک تیر دو نشان را هدف بگیرید ، هم غارنوردی کنید و هم کنار رودخانه باشید ؛ ما بزرگترین غار آبی خاورمیانه را به شما پیشنهاد می کنیم. غار قلعه قوری که در استان کرمانشاه ودر ۲۵ کیلومتری شهر پاوه واقع شده و پیشینه آن به ۶۵ میلیون سال پیش باز می گردد. درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است. وضعیت دمای این غار در همه فصل های سال ثابت است. این غار یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کشور است که با وجود حوضچه های به هم پیوسته داخل آن به یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان تبدیل شده است.

 غار کتله خور

کتله خور

این غار در استان زنجان ، حدود ۷کیلومتری شهر گرماب ودر دل کوه ساقیزلو واقع شده و به اعتقاد کارشناسان این تپه در حدود ۳۰ میلیون سال قدمت دارد و یک غار آهکی است. زمان کشف این غار توسط انسان ها مشخص نیست.

کتله به معنی پستی و بلندی و خور هم به معنی خورشید وهم راحتی وآسانی می باشد که البته معانی دیگری هم برای آن ذکر شده است از جمله تپه خورشید. نوری که از میان سنگ های کف و سقف این غار به اطراف تابیده می شود انسان را مجذوب خود می کند. این نور، زیبایی شگفت انگیزی را در این غار ایجاد کرده و به همین دلیل این غار عنوان زیباترین غار جهان را به دوش می کشد. اما بدانید اگر خواستید به بازدید غار بروید باید هشت متر از مسیر را به صورت سینه خیز حرکت کنید. این غار از لحاظ وسعت دومین غار جهان و از لحاظ زیبایی اولین غار جهان شناخته شده است. در این غار شما می توانید شاهد دهلیزها، گذردگاه ها، ستون های عظیم و تعدادی قندیل های توخالی و نیسانی که جزو کمیابترین قندیل ها هستند، باشید. در این غار اصلا حوصله تان سرنمی رود چرا که می توانید از نزدیک قندیل هایی را تماشا کنید که به شکل های مختلف مثل گل کلمی ، شیر خوابیده ، پنجه شیر ، پای فیل ، لباس عروس ، سگ شکاری ، نخل سوخته هستند ؛ اما شگفت انگیزترین موضوع درباره این غار این نکته است که در هر گوشه از این غار ، هوای متفاوتی را احساس خواهید کرد. مثلا در ورودی غار هوا خنک است اما هر چه که جلوتر برویم هوا گرمتر شده و رطوبت بیشتر می شود.

غار کرفتو

کرفتو

یک غار حیرت انگیز که به دست ایرانیان باستان وبدون استفاده از ابزار برقی وماشین آلات و تنها با ابزار دستی ساخته شده است. این اثر باستانی وتاریخی در صخره مرتفعی در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره در استان کردستان واقع است. جالب است بدانید با سکونت انسان در این غار تغییرات باورنکردنی در آن ایجاد شده است . تغییراتی مانند اتاق های تودر تو، راهرو و دالان عبوری. از این جهت می توان گفت غار کرفتو در میان غارهای دست کند از شهرت خاصی برخوردار است، غاری که از لحاظ بافت ساختمانی ، معماری بی نظیری دارد. ارتفاع دهانه ی ورودی حدود ۲۰ تا ۲۵ متر است. ساختمان غار به دوره اشکانی و حدودقرن سوم پیش از میلاد بازمی گردد. وقتی وارد کرفتو می شوید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند معماری زیبا و خاص در کنار نقوش حکاکی شده روی تخته سنگ هاست. این حکاکی های ظریف ، نقوش حیوانات و انسان ها را به تصویر می کشد اما متاسفانه به علت تخریب قسمتی از غار، تعداد اتاق ها و راهروهای موجود در کلیه طبقات در حال حاضر مشخص نیست و به نظر می رسد مجموعه معماری صخره ای و دست ساز غار بسیار گسترده تر از وضعیت فعلی آن بوده. روی سردر ورودی یکی از اتاق های طبقه سوم کتیبه ای یونانی وجود دارد که تا حد زیادی صدمه دیده و مضمون آن این جمله است که “این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است.”

 

 

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.