پیشگیری از یک مرگ خاموش …

اهمیت حفاظت از محیط زیست

همه ی ما برای آیندگان خویش به ویژه فرزندانمان دور اندیشی می کنیم ؛ همواره در ذهن خود برای آنچه به عنوان میراث برای بعد از خود به جای می گذاریم برنامه ای داریم. لحظه ای تصور کنیم که برای آیندگان تمام امکانات لازم را فراهم نموده ایم؛ اما به راستی فرزندان ما در چه جهانی قرار است زندگی کنند؟ جهانی مملو از آلودگی؟ خالی از طروات و تازگی؟ آیا این حق آن هاست که ما به سبب بی مبالاتی و اهمیت ندادن به مسایل زیست محیطی به چنین حیاتی محکومشان کنیم؟!

محیط زیست ، همان طور که از معنای لغوی آن پیداست؛ به محیط پیرامون برای زندگی کردن اشاره دارد ، یعنی تمامی محیط هایی که زندگی در آن ها جریان دارد. شکی نیست که طبیعت پیرامون ما ، برای ادامه ی حیات روی زمین آفریده شده و در این دایره ، انسان تنها هدف این خلقت نیست. امروزه تفاوت محیط زیست با طبیعت ، یک تفاوت مفهومی است؛ طبیعت دربرگیرنده ی مجموعه ای از عوامل طبیعی زیستی و غیر زیستی می باشد که منحصرا در نظر گرفته می شوند؛ اما محیط زیست ، مجموعه ای از عوامل زیستی و غیر زیستی است که زندگی انسان یا هر گونه ی دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد و یا از آن ها تاثیر می پذیرد. تعریف امروزه ی محیط زیست کاملا در ارتباط با انسان و تاثیراتش ، مطرح می شود.

در گذشته که نیازهای اولیه ی انسان مستقیما از دامان طبیعت تامین می شد، این طبیعت بود که بر انسان غالب می آمد و بر او تاثیر می گذاشت ، اما اکنون انسان به مدد دانش خود ، طبیعت را به خدمت گرفته و به طرق مختلف آن را تحت تاثیر قرار می دهد. نوع بشر برای غذا ، مواد اولیه ی تولیدات صنعتی ، دارو و درمان و … سوی طبیعت دست دراز می کند و در مقابل این بخشندگی ، در کمال بی توجهی پسماند فعالیت های خود را به طبیعت اطرافش یعنی دقیقا همان محیط زیست باز می گرداند و زنجیره های حیاتی را مختل می کند. مساله آلودگی محیط زیست یک مساله ی جهانی و فراگیر است که متاسفانه در کشور ما نیز به یک مشکل عمده بدل شده است. آمار نگران کننده ی دانشگاه کلمبیا در خصوص آلودگی زیست محیطی در مناطق مختلف ایران به این شرح که سالانه ۲۰ میلیون تن فاضلاب تصفیه نشده به آب‌های داخلی ، دریای خزر و خلیج فارس سرازیر می شود ، روزانه بیش از ۴۵ هزار تن زباله در شهر‌های کشور تولید می شود که این رقم به جز تولید زباله در روستاها و بخش صنعت کشور است . هم اکنون پوشش جنگلی ایران نیز نسبت به نیم قرن پیش با سرعت بیشتری رو به کاهش است. این آمار در نگاه اول فقط چند عدد به نظر می آیند ، اما با کمی تامل ، این اعداد بسیار نگران کننده اند . این مسایل زیست محیطی زنجیره وار با هم در ارتباط هستند و هر یک مشکلات بیشتری را با خود به همراه می آورند. آلودگی هوا ناشی از گازهای تولید شده توسط کارخانه ها و وسایط نقلیه ، تولید و مصرف بی رویه ی پلاستیک ها ، دفن زباله های خطرناک در خاک و عدم برنامه ریزی منظم و حساب شده به منظور بازیافت زباله ها و بسیاری از مشکلات این چنینی ، مرگ خاموش محیط زیست را رقم می زنند. راه های بسیار ساده و کم هزینه ای وجود دارد که با به کار گیری آن ها می توان از روند تخریب محیط زیست جلوگیری به عمل آورد و به محیط طبیعی فرصت بیشتری برای بازسازی خود اعطا کرد. این کره ی خاکی ، زیستگاه بشر برای تمام مدت حضورش در عرصه ی خلقت است ؛ شایسته است کمی عمیق تر به آن بیندیشیم.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.