مسجد و گورستان قدمگاه آذرشهر

مسجد و گورستان باستانی روستای قدمگاه آذرشهر از مراکز تاریخی و مکان های دیدنی این شهرستان است.

مسجد قدمگاه در نزدیکی روستای بادامیار در جنوب شرقی آذرشهر مانند غاری در دل کوه کنده شده که در دوره‌های قبل از اسلام به عنوان معبد مهری استفاده می‌شده است.

این معبد گنبدی شکل در قرون شش الی هشت هجری – قمری به عنوان تکیه عرفا و دراویش و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فضای این مکان در غار زیر زمینی دایره شکل قرار گرفته و قطر آن حدود پانزده متر، دالانی به طول ۹ متر با عرض یک و نیم و ارتفاع تقریبا پنج متر به دهلیزی وسیع‌تر به طول پنج و نیم متر با عرض بیش از بیست متر با ارتفاع پنج الی چهار متر می‌پیوندد که این دهلیز به فضای گنبدی شکل غار باز می‌شود و این فضا هم از کف تا پنجره نورگیر سقف حدود دوازده متر ارتفاع دارد.

محراب این غارگنبدی شکل با مقرنس ‌های آویخته که به دوره صفوی تعلق دارد، به نحوی احداث شده که گمان می‌رود در زمانی نزدیک‌تر تعبیه شده باشد و می‌توان فرض کرد که این فضا برای مقاصد مذهبی ساخته نشده باشد. یعنی نه مسجد و نه مقبره بوده است.

برخی از باستان ‎شناسان آن را به دوران پیش از تاریخ نسبت می‎دهند که بعداً به صورت آتشکده و بعد از آن با تعبیه‌ محرابی که رو به قبله دارد به صورت عبادتگاه اسلامی در آورده‌اند.

آثار این بنا حکایت از این می کند که ممکن است زمان احداث این مکان بسیار دور باشد و برای کاربرد دیگری به جز مسجد احداث شده باشد و به احتمال زیاد هم دوران ساخت این بنا پیش از اسلام است.

در حال حاضر مردم برخی از ساکنان روستاهای همجوار مراسم مذهبی ماه های رمضان و محرم را در آنجا برگزار می‌کنند و نذورات خود را در کنار این مسجد قدیمی به جا می‌آورند.

این بنای تاریخی و باستانی در سال ۱۳۴۷ با شماره ۷۷۹ در فهرست آثار تاریخی کشورمان به ثبت رسید.

در کنار معبد و مسجد گنبدی شکل روستای بادامیار (قدمگاه) آذرشهر گورستان تاریخی نیز قرار گرفته است.

گورستان قدیمی بادامیار بر روی پشته ای قرار دارد و سنگ نبشته ها و حجاری ها و مجسمه های متنوعی در آن به چشم می خورد، سنگ نبشته ها و الواح قبور به خط کوفی و ثلث نو است.

خطوط کوفی اغلب سنگ نبشته های ثلث تقریباً همه یکنواخت و یک دست است و نشان می دهد که در روزگاری کنده شده اند که مذهب جعفری در آذربایجان رسمیت و عمومیت یافته و محبت خاندان نبوت در دلها جا گرفته و نام ائمه اطهار (ع) زینت بخش کتیبه های قبور بزرگان علم و عرفان شده است.

متاسفانه با گذشت زمان در بی توجهی مسولان ذی ربط بیشتر سنگ نوشته های این گورستان تاریخی توسط افراد سود جود تخریب و از بین رفته است.

روستای بادامیار که در زبان محلی به آن قدمگاه گفته می شود در حدود ۷ کیلومتری جنوب شرقی آذرشهر واقع شده است.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.