روستای صور شاهکار معماری صخره ای

بُناب یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان بناب است،
روستای تاریخی صور یکی از روستاهای بناب است این روستا در ۲۴ کیلومتری شهر بناب قرار گرفته و علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و طبیعت منحصر به خود، اکثریت اهالی آن از ایثارگران دوران دفاع مقدس هستند.
روستای تاریخی صور با قدمتی حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال ,۲۵ تا ۳۰ خانوار دارد که مجموعه ای از معماری بسیار زیبا و منحصر به فرد صخره ای را در آن به وجود آورده اند.
جمعیت روستای تاریخی صور  ۳۵۰ نفر می‌باشد.
آثار سنگی و صخره ای صور  به سه هزار سال قبل باز می‌گردد.، این روستا به عنوان یکی از شاهکارهای معماری صخره ای ایران معروف شده است.
به اعتقاد برخی کارشناسان ویژگی‌های بافت تاریخی این روستا مهم‌تر از بافت تاریخی روستای کندوان است.
در حال حاضر این روستا جزو روستاهای زنده کشور محسوب می‌شود و خانه‌های اهالی آن به وسیله کلنگ و ابزار انسانی در دل کوه ساخته شده است.
این خانه‌ها در دو طرف دره ای که روستا در آن واقع شده است قرار گرفته اند و از آنجا که مردمان این روستا به خانه هایشان و شیوه ساخت آنها بسیار علاقه مند هستند، ساخت و سازی هم در آنجا صورت نمی‌گیرد.
افراد ساکن در این خانه‌ها با کندن کوه خانه هایشان را بدون استفاده از مصالح ساخته اند.
در این خانه‌ها که با ورودی هایی تنگ ساخته شده اند، انواع اطاق‌های بزرگ وجود دارد و زیربنای هر خانه از ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر متغیر است.
همچنین در برخی از خانه‌ها هنگام کندن دل کوه ستون هایی پدید آمده است که از آن برای حفاظ سقف استفاده می‌شده است. برای پوشش بام این خانه‌ها از گنبد و دریچه هایی برای عبور نور آفتاب در این خانه‌ها تعبیه شده است.
در زیر خانه‌های این روستا نیز مردمان صور با ایجاد دخمه هایی، انبارهایی برای نگهداری غلات ساخته اند.
خانه‌های روستا در کنار هم سخته شده است که فاصله قانونی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر در آن رعایت شده است .
روستای تاریخی صور که از آن به عنوان دهکده معماری صخره ای یاد می‌شود جزو بهترین نمونه‌های بکر معماری صخره ای در ایران محسوب می‌شود.
اهالی این روستا در سالیان دور جهت فرار از دست دشمنان و پناه بردن به همسایگان از آنها استفاده می‌کردند.

81473812-6220047

images

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.