قوری قلعه، بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ ترین غار آبی ایران

غارها یکی از زیبایی ها و شگفتی های طبیعت هستند که در دل کوه ها و یا در لایه های زیرین زمین وجود دارند و سالانه انسان های فراوانی را به خود جذب می کنند. می توان گفت تمامی غارهای دنیا به نوعی زیبایی های خاص خود را دارند، زیبایی هایی که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. برخی از آنها به قدری اسرارآمیز هستند که شما دوست دارید قدم به قدم پیش بروید تا گوشه های بیشتری از آن ها را کشف کنید. اگر می خواهید با یکی از این غارهای زیبا آشنا شوید و با یک تیر دو نشان را هدف بگیرید ، هم غارنوردی کنید و هم کنار رودخانه باشید ؛ ما بزرگترین غار آبی خاورمیانه را به شما پیشنهاد می کنیم که مکان مناسبی برای غارنوردان، پژوهشگران، زمین شناسان و گروه های دیگر است ، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ghori-ghaleh-cave-01

یکی از مکان هایی که اعجاز الهی و شگفتی طبیعت را در مقابل دیدگان آدمی تجسم می کند، غار قوری قلعه است که در فاصله ۸۷ کیلومتری کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری پاوه قرار دارد . به گفته کارشناسان قدمت این غار که از آهک “تروراسیک” و”کرتاسه” تشکیل شده و به ۶۵ میلیون سال قبل و به دوره دوم زمین شناسی باز می گردد. این غار یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کشور است که با وجود حوضچه های به هم پیوسته داخل آن به یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان تبدیل شده است.

قوری قلعه هم اکنون به عنوان یکی از مطرح ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب می‌شود که درازای آن ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است و طبق نظر کارشناسان بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ ترین غار آبی ایران است.

X00945194769

این غار در طول تاریخ به عنوان جان پناهی امن و دور از دسترس مورد استفاده قرار گرفته که کشف آثاری همچون کاسه، بشقاب و تعدادی ظروف و سکه از دوران “یزد گرد سوم”، حاکی از قدمت و استفاده از آن در دوران باستان است.

1422792640_188649_2

در عمق ۲۷۰۰ متری غار ۶۵ میلیون ساله قوری قلعه چهار آبشار به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر وجود که در این عمق وجود چنین آبشار زیبایی باورپذیر نیست و هر بیننده‌‌ای را مسحور خود خواهد کرد.همیشه آبشارها را روی زمین دیده ایم اما باور وجود چهار آبشار بزرگ در عمق ۲۷۰۰ متری زمین سخت است در حالیکه در غار قوری قلعه چهار آبشار در اعماق زمین جاری است که این ویژگی، این غار را با سایر غارهای مشابه متمایز می‌کند.

البته نباید عجول بود چون تاکنون این قسمتهای غار آبی قوری قلعه که بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار آبی ایران است به روی عموم باز نشده است اما بی شک هرکس پایش به آنجا برسد مدهوش قدرت خالق هستی خواهد شد.

ghori-ghaleh-cave-07

بعد از گذر از دالان ورودی غار اولین مکان وسیعی که وجود دارد به “تالار مریم” نامگذاری شده است. این محوطه همانند دریاچه وسیعی است که گرداگرد آن را قندیل هایی بسیار زیبا با اشکال مختلف فرا گرفته است. این قندیل ها که هر یک اشکال خاصی را تداعی می کنند دلیل اصلی نامگذاری هر قسمت از این غار شده که به عنوان مثال وجود قندیلی به شکل حضرت مریم دلیل نامگذاری اولین تالار این غار به نام تالار مریم شده است.

4ICZUhntLP

علاوه براین در داخل غار و بر روی سینه داخلی آن می توان به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان آثار دیگری همچون فردوسی، امیرکبیر، بابانوئل، شیرسنگی، ماهی، مار کبری، قارچ، برج پیزا، نیم رخ شیر، فیل، قلب، گل کلم، بستنی، کشتی، گردن غاز، آبشار، لاک پشت، نام حضرت محمد (ص) و نیز ماکت شهر پاوه را مشاهده کرد. در عمق هزار متری غار تالاری وجود دارد که زیباترین حوضچه آبی جهان در آن توجه همه را به خود جلب می کند. در این محوطه قندیل هایی به شکل پرده ای وجود دارد که با دست زدن به هرکدام از آنها صدایی شبیه یکی از آلات موسیقی به گوش میرسد به همین دلیل این محوطه را “تالار بتهوون” نامگذاری کرده اند.

درعمق هزار و ۵۰۰ متری غار، تالار عروس قرار دارد که زیبایی آن قابل توصیف نیست، جنس سنگهای این محوطه از کریستال سفید و براق است و اگر کسی بخواهد از روی آنها گذر کند جای پای او در این قسمت باقی می ماند.
ازسقف این محوطه قندیل هایی شبیه میله خودکار که جنسشان از رسوبات آهکی و حالت کریستال است به ارتفاع دو تا هشت متر پایین آمده است، این قندیل ها آنقدر نازک و شفاف است که با زدن یک دست هشت متر از آن فرو می ریزد.

634967110184078982

در بخش دیگری از این غار تونلی با نام “تونل برزخ” وجود دارد که به وحشتناکترین مکان این غار معروف شده است، طول این تونل ۲۲۰ متر است که با عرض سه متر نیمی از آن را آب فرا گرفته است.
البته محوطه هایی که ذکر آن رفت، قابل بازدید برای عموم نیست و هم اکنون تنها ۵۰۰ متر از این غار آماده سازی و نورپرداری شده و قابل بازدید است.

به گفته کارشناسان ژرفای این غار زیست گاه گونه ای نادر از خفاشان با نام خفاش “گوش موشی” است که باعث توجه بسیاری از جانورشناسان دنیا شده، اما به غیر از این گونه خفاش تاکنون گونه دیگری از حیات جانوری در غار یافت نشده است. اما کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که اطلاعات موجود نشان می دهد که تا قبل از تبدیل شدن این غار به یک غار نمایشی جمیعت قابل توجهی از مهره داران غارزی مانند خفاش ها و سمندر خال زرد در آن می زیسته اند.

مسیر دسترسی :

جهت دسترسی به این غار از شهر کرمانشاه به سمت پاوه حرکت میکنیم و پس از گذشتن از شهر روانسر به روستای قوری قلعه و غار قوری قلعه میرسیم.روستای قوری قلعه در سمت چپ جاده و غار در سمت راست جاده قرار دارد. کل مسیر دسترسی آسفالت است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.