تالاب گرد زرین

گرد زرین یکی از تالاب های زیبای استان آذربایجان غربی است که در دامنه های کوه دالامپر و در موقعیت جغرافیایی N371040 E445125 قرار دارد.

گفتنی است که کوه دالامپر در نقطه صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه واقع شده است. از فراز کوه دالامپر خاک هر سه کشور قابل رویت است.

ارتفاع این کوه ۳۵۰۰ متر بوده و دارای یخچال های چندین هزار ساله است. وجود دریاچه های طبیعی در دامنه های آن، یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد کوه دالامپر به شمار می آید. این دریاچه ها عبارتند از دالامپر، مامه شیخ، بنچول، دیمهک و….

تالاب گرد زرین

همچنین از برفابهای این کوه رودی پر آب سرچشمه می‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (به معنای آبشار مه آلود) به پایین می‌ریزد. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۱۰۰ متر و دایره شکل است. قطر دریاچه در حدود ۹۰ متر است. حاشیه تالاب گیاهان نی و جگن قابل مشاهده است.

از گونه‌های جانوری این کوهستان می‌توان به: خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی، عقاب و… اشاره کرد. همجنین پوشش گیاهی ویژه زاگرس معتدل از جمله گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و… در دالامپر به وفور یافت می‌شود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.