قارتال قایاسی، بهشت سنگ‌نوردان

قارتال قایاسی (به ترکی آذربایجانی: Qartal Qayası)، صخره‌ای در ۸ کیلومتری غرب میانه و حوالی روستای مزمین است که امروزه به عنوان یک سایت سنگ‌نوردی با بیش از ۱۵ مسیر گشایش شده مورد استفاده علاقمندان این ورزش قرار می‌گیرد.

این صخره زیبا و در عین حال باشکوه، به بنا به اظهار اهالی محل به باللی قیه سی مشهور بوده و این به دلیل وجود “بال” (عسل) به صورت طبیعی و وحشی در این منطقه است.

با شروع فعالیت های سنگ‌نوردی انجمن کوهنوردان میانه که مسئولیت آن را استاد گرامی ناصر نجاری به عهده دارند، این دیواره بشتر مورد توجه قرار گرفت و فنی تر و اصولی تر بررسی و کار شد و نهایتا امروزه می توان در این دیواره از مسیرهای متنوع استفاده نمود، مسیرهایی برای مبتدیان و حرفه ای ها و . . .

قارتال قایاسی (1)

وجه تسمیه:

یکی از گشایندگان اولین مسیرها بر روی این دیواره، علت نام گذاری آن را چنین نقل می‌کند:

جالب است در زیر صخره ها به لاشه تعدادی لاک پشت برخوردیم که بعد از کمی دقت متوجه شدیم عقابی بلند پرواز بر فراز یکی از صخره های صعب العبور لانه ای دارد به همین دلیل این صخره زیبا را قارتال قایاسی (به معنی دیواره عقاب) نامیدیم.

هم اکنون این سایت سنگ نوردی به احترام جفت عقابی که در محل زندگی می کنند و سلطان بلامنازع کوه ها هستند به نام “قارتال قایاسی ” نامگزاری گردید.

قارتال قایاسی (3)

مسیرها:

هم اکنون بیش از ۱۵ مسیر سنگ‌نوردی اسپورت روی این دیواره گشایش شده که برخی از آن ها عبارتند از:

شماره نام مسیر طول مسیر (متر) وجه تسمیه
۱ مسیر آموزشی ۱ ۹ کاربری آموزشی
۲ مسیر آموزشی ۲ ۱۲ کاربری آموزشی
۳ مسیر آموزشی ۳ ۱۵ کاربری آموزشی
۴ مسیر گونش ۲۰ ؟
۵ مسیر یاغیش ۴۴ گشایش در یک روز بارانی
۶ مسیر جانیم چیخدی ۴۶ درجه سختی بالای مسیر
۷ مسیر عاشورا ۵۱ گشایش در ماه محرم

 قارتال قایاسی (5)

قارتال قایاسی (6)

قارتال قایاسی (4)

قارتال قایاسی (7)عکس ها از خبرگزاری مهر

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.