بخارست شهر فیلم های ترسناک

بُخارست بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور رومانی است. بخارست بر کرانه رودخانه دامبوویتا قرار دارد. بخارست قلب رومانی است و شکوه و عظمتی ستودنی دارد، اما جذابیت‌های آن نیاز به کاوش دارد. اگر شما از آن دست گردشگرانی هستید که به دنبال زیبایی‌های معماری از جاده‌ها عبور می‌کنید، ترافیک و شلوغی جمعیت ۲٫۳ میلیونی را تحمل می‌کنید، طبیعت دست نخورده را دوست دارید و می‌خواهید یک شهر در حال تغییر را ببینید؛ بخارست بهترین انتخاب است.

بخارست شهری است با ویژگی های مخصوص به خود. اگر بخواهیم به عنوان یک تازه وارد این شهر را در یک عبارت توصیف کنیم بهترین عبارت “رنگارنگی و تنوع حیرت انگیز” در بخارست است. بلوک های عظیم سیمانی و خاکستری رنگ مربوط به دوران بازسازی های چائوشسکو و دوران خاکستری رنگ کمونیسم، کاخ های سبک باروک فرانسوی با سرستون های باشکوه و پرتزئین، بقایای محدودی از کلیساهای قرون وسطایی، ساختمان های اداری و دفتری مدرن و قرن بیست و یکمی همگی مناظری هستند که همنشینی آنها هر تازه واردی را متحیر  می سازد. با یک پیاده روی کوتاه در خیابان های بخارست و با نگاهی به اطراف می توان تاریخ را در این شهر مرور نمود.

بخارست با جمعیتی در حدود ۲ میلیون نفر بزرگترین شهر رومانی و پایتخت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور محسوب می گردد. همه افرادی که در دهه ۱۹۳۰ از این شهر زیبا بازدید نمودند به آن لقب پاریس کوچک یا پاریس شرق را اطلاق نموده اند. حتی طاق نصرت بخارست نیز که یادبود استقلال این کشور می باشد در یک نگاه شباهت های بسیاری با طاق نصرت پاریس دارد. بلوارهای عریض و پرگل نیز انسان را به یاد شانزه لیزه و بلوارهای منشعب از آن در پاریس می اندازد.

در جنوب مرکزی شهر پروژه‌های ناتمام زیادی از حکومت چائوشسکو وجود دارد؛ بقایایی از ابعاد واقعی آنچه یک دیکتاتور می‌تواند بر سر یک شهر بیاورد. مرکز شهر در شمال رودخانه دامبویتا قرار دارد؛ جایی که بازارهای شلوغ، هتل‌های مدرن، کلیساهای ارتدکس باستانی و پارک‌های دیدنی در کنار هم قرار دارند. در حومه شمالی جنگل‌های زیبایی وجود دارد که بخارست را به یک شهر سبز رنگ تبدیل کرده است. به هر حال بخارست علی رغم امکانات تفریحی و دیدنی‌های بسیاری که دارد یکی از شهرهایی است که به درستی شناخته نشده است. پیشنهاد ما این است که برای سفر به پایتخت رومانی به هیچ وجه شک نکنید.

بهترین موزه های رومانی در این شهر قرار دارند، خصوصاً موزه هایی که زندگی روستائیان رومانی را به بازدیدکنندگان معرفی می کنند. در بخارست، هر بخش از شهر حال و هوای خاص خود را دارد: منطقه دانشگاهی و فرهنگی شهر، منطقه تاریخی شهر با رستوران های فضای باز، مردمانی که در جلوی سالن های تاتر و اپرا در انتظار ورود به سالن نمایش هستند، جوانانی که از سالن های سینما خارج می شوند و خانواده هایی که در پارک های بزرگ و بی حد و حصر شهر به دنبال فضایی دنج و آرام می گردند تا چند دقیقه ای آرامش فضای روح افزای پارک را با یکدیگر تقسیم نمایید.

بهترین فصل برای سفر به بخارست تابستان و پاییز است. خرداد ماه تا مرداد توریست‌ها به شهر میآیند، اما به علت این که بخارست، شهر چندان گرانی محسوب نمیشود نرخ هتل‌ها و کالاها در این ماه‌ها تغییر محسوسی نمی‌کند. پس شما می‌توانید با خیال راحت از طبیعت زیبای شهر استفاده کنید. از سوی دیگر پاییز پایتخت رومانی هم بسیار دیدنی است؛ تغییر رنگِ درختان بلوارها باعث می‌شود زیبایی‌های رنگارنگ شهر بیشتر جلوه کنند. آب و هوا در ماه‌های مهر و آبان بسیار لذت بخش است، اما بد نیست در این وقت سال یک ژاکت نخی همراه داشته باشید تا در برابر بادهای شهر بتوانید مقاومت کنید.

بخارست طولانی‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی را در رومانی و حتی اروپا دارد. این سیستم حمل و نقل از مترو و اتوبوس تشکیل شده که در اکثر نقاط شهر ایستگاه دارند. مترو از ساعت ۵ صبح تا ۲۳٫۳۰ باز است و در حقیقت بهترین وسیله برای کشف بخارست است. متروی بخارست ۴ خط و ۴۵ ایستگاه دارد و ایستگاههای آن با حرف M آبی رنگی مشخص شده است. بلیت متروی بخارست دو دسته است؛ دو سفره و ۱۰ سفره که به نسبت نیازتان می‌توان از آنها استفاده کرد.

شهر فیلم‌های ترسناک
بخارست با توجه به طبیعت بکر، معماری شگفت انگیز و فضاهای تاریخی محل فیلم‌برداری بسیاری از فیلم‌های مشهور تاریخ سینما بوده است. فیلم‌هایی که با نگاه کردن دوباره آنها میتوان بازنمایی‌های شهر زیبای بخارست را در آنها تشخیص داد و گوشه‌هایی از هنر و طبیعت آن را به درستی درک کرد. فیلم‌های ساخته شده در این شهر، فهرست بلندبالایی را تشکیل می‌دهند که ما تنها به ۳ مورد آن اشاره می‌کنیم.

۱٫ دراکولای۲
مشهور است که رومانی کشور دراکولاست. دلیل آن هم به خاطر افسانه دراکولاست که از این کشور نشات گرفت و تمام دنیا را ترساند! کنت دراکولا فرمانروای قسمت جنوبی رومانی بوده که تمام قصر و لباس‌هایش را قرمز رنگ کرده و رفتارهای عجیب و غریبش باعث شده بود تا مردم بسیار وحشت زده شوند. جدای از این افسانه بسیاری از فیلم‌های دراکولا در کشور رومانی فیلم برداری شده و دراکولای۲ به طور مشخص در بخارست.در این فیلم که در سال ۲۰۰۳ فیلمبرداری شده جیسون اسکات لی هم در آن هنرنمایی کرده است.

دراکولا

۲٫ کوهستان سرد
فیلم داستان دو دلداده جوان است که با جنگ و خونریزی عجین شده است. فیلمی که بر اساس رمان چارلز فریزر در سال ۲۰۰۳ ساخته شده و بسیاری از هنرپیشگان مشهور سینمای‌هالیوود مانند جود لا، نیکول کیدمن، رنه زلوگر و فیلیپ سیمور‌هافمن در آن بازی کرده‌اند. در این فیلم می‌توان جلوه‌هایی از کوه‌های بکر و طبیعت زیبای شهر بخارست را دید.

کوهستان سرد

۳٫ خون و شکلات
خون و شکلات جزو فیلم‌های ترسناکی است که بسیاری از صحنه‌های خوف آلود آن در شهر بخارست فیلم‌برداری شده است. فیلم‌برداری از مکان‌های تاریخی بخارست و سکانس‌های جنگل در ترسناک شدن فیلم بسیار تاثیرگذار بوده است. داستان فیلم در مورد یک خانواده گرگینه است که می‌خواهند به زادگاه حقیقیشان؛ یعنی رومانی بازگردند.

خون و شکلات

راهنمای نقاط دیدنی شهر
پایتخت رومانی در حقیقت شباهتی به دیگر پایتخت‌های اروپایی ندارد، اما زیبایی پنهانی دارد که کشف آن بسیار لذت بخش است. شما می‌توانید در این شهر انواع و اقسام تفریحات را تجربه کنید؛ روزتان را با رفتن به موزه شروع کنید و در دل طبیعت به پایان برسانید. به هر حال اگر وقت بگذارید و حوصله به خرج دهید بخارست سفری تکرار نشدنی برایتان خواهد بود.

  ۲٫۱ روز اول؛ بخارست تاریخی
بخارست تاریخ کهنی دارد و انقلاب‌ها، جنگ‌ها و امپراتوری‌های زیادی را به خود دیده است. میتوانید روز اول را به شناخت تاریخ بخارست اختصاص دهید و از جاذبه‌های آن لذت ببرید.

۲٫۲ کاخ پارلمان
کاخ پارلمان رومانی به نام‌های «خانه ملت» و یا «خانه بزرگ» هم شناخته می‌شود؛ ساختمانی که در قلب بخارست قرار دارد. این کاخ عظیم الجثه قرار بود در برنامه دیکتاتوری نیکلای چائوشسکو نقش ویترین دموکراسی و کاخ را بازی کند، اما این دیکتاتور هیچ وقت اتمام آن را ندید. خانه ملت بخارست بزرگ‌ترین عمارت اروپا و بعد از پنتاگون دومین ساختمان عظیم جهان است که در مجموع هزار و ۱۰۰ اتاق دارد و در حال حاضر مقر پارلمان ملی رومانی و موزه ملی هنرهای معاصر است.

کاخ پارلمان بخارست

۲٫۳مرکز تاریخی شهر
محله «پیاتا یونیورسیته» بخش عمده شهر قدیمی است که از تخریب‌ها در امان مانده. در این منطقه می‌توانید صومعه شگفت انگیز «استاوروپولز» را از نزدیک ببینید؛ محو تماشای کلیسای «هانول اسفانتل» شوید یا مسافرخانه قدیمی «موناک» را دریابید. از دیگر ساختمان‌های این منطقه می‌توان به عمارت پاریسی بانک سی ای سی، موزه ملی تاریخ رومانی و کلیسای روسیه اشاره کرد. در این منطقه می‌توان شب زنده داری مردم بخارست را از نزدیک مشاهده کرد و در رستوران‌های آن غذاهای لذیذی خورد.

مرکز تاریخی بخارست

 ۲٫۴ میدان انقلاب
میدان انقلاب یکی از نمادینترین مکان‌های بخارست است نه به خاطر معماری آن، بلکه به خاطر نقشی که در تاریخ معاصر این کشور بازی کرده است. این میدان پیش از این به عنوان «میدان قصر» شناخته می‌شد، اما به مناسبت گرامیداشت روز انقلاب رومانی علیه رژیم دیکتاتوری در سال ۱۹۸۹ نام آن به میدان انقلاب تغییر یافت. شما می‌توانید در اطراف این میدان «کاخ سلطنتی سابق» که امروز به عنوان «موزه ملی هنر رومانی» شناخته میشود، «هتل قصر»، «کتابخانه دانشگاه بخارست» و «بنای یادبود تولد دوباره» را از نزدیک ببینید.

۲٫۵روز دوم؛ لذت هنری
هنر و معماری در هر گوشه از شهر بخارست خودنمایی می‌کند؛ فقط کافی است کمی دقت به خرج دهید تا این زوایا را کشف کنید.

۲٫۶ موزه ملی هنر رومانی
در سمت راست میدان انقلاب می‌توانید موزه ملی هنر رومانی را پیدا کنید. این مجموعه شامل آثار هنری قابل توجهی از هنر این کشور از قرون وسطی تا دوران مدرن است. همچنین مجموعه هنری دیدنی که در گذشته متعلق به خانواده سلطنتی بود، امروز در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه هنرهای ملی بخارست

۲٫۷ طاق نصرت
در اواخر قرن ۱۹ بخارست تمام تلاش خود را به کار بست تا شبیه به پاریس شود. بنابراین جای تعجب نیست که کپی بنای طاق نصرت پاریس در بخارست وجود داشته باشد. بنای طاق نصرت در ابتدا به صورت چوبی در سال ۱۸۷۸ ساخته شد، اما در سال ۱۹۲۲ تصمیم گرفته شد که بنای این ساختمان تغییر کند و در سال ۱۹۳۶ طاق نصرت کنونی بخارست تکمیل شد. برخلاف طاق نصرت پاریس که نمادی برای جشن پیروزی ناپلئون است، این طاق به جشن تاسیس کشور رومانی در سال ۱۸۷۸ مربوط می‌شود.

بخارست طاق نصرت2

۲٫۸ موزه روستایی
پارک هراستراو در شمال بخارست و در اطراف دریاچه‌ای به همین نام قرار دارد. در این پارک موزه هنری روستایی عجیبی قرار دارد که بسیار دیدنی است. شما می‌توانید در مقابل در ورودی پارک، دوچرخه کرایه کنید یا در پارک قدم بزنید. همچنین قایق‌های کوچکی هم در اطراف دریاچه کرایه داده می‌شود.

۲٫۹ روز سوم؛ شهر مبارز
بخارست در سال ۱۹۸۹ شاهد درگیری بین مردم و نیروهای دیکتاتوری بود و در نهایت با پیروزی مردم ارتش چائوشسکو شهر را ترک کرد. هنوز بقایایی از انقلاب و حضور مردم در شهر وجود دارد که دیدنی است.

۲٫۱۰ میدان دانشگاه
همانند میدان انقلاب، منطقه اطراف دانشگاه هم برای مردم رومانی اهمیت تاریخی دارد. این منطقه شاهد قسمت‌های خشونت آمیزی از انقلاب سال ۱۹۸۹ بود و در این محل هزاران نفر از معترضان به ضرب گلوله تانک‌های ارتش چائوشسکو کشته شدند. در حالی که خبرنگاران بین‌المللی در کمال ناباوری تمام این حوادث را از بالکن هتل «اینترنشنال» تماشا می‌کردند. در اطراف این میدان ساختمان دانشگاه بخارست،مجسمه‌های مشهور و کلیسای زیبای روسیه قرار دارد. این میدان به سبک فرانسوی بلوار بندی شده و درخت‌های اطراف آن زیبایی محوطه را دو چندان کرده است.

۲٫۱۱ موزه و گورستان ادیان
آمارها می‌گویند که در سال ۱۹۳۷ به طور تخمینی ۱۰۰ هزار یهودی در شهر بخارست زندگی می‌کردند در حالی که جمعیت یهودیان کل رومانی امروز کمتر از ۱۰ هزار نفر است. در موزه ادیان کتیبه‌ای مربوط به سال ۱۸۵۰ نگهداری می‌شود و مجسمه یادبوی از کشته شدگان جنگ جهانی دوم در آن قرار دارد. در قسمت جنوبی این‌ موزه میتوانید گورستان شهر را هم ببینید؛ کشته‌های هولوکاست و زلزله ۱۹۷۷ در این گورستان به طور مجزا دفن شده‌اند.

موزه گورستان بخارست

۲٫۱۲ بلوار مربع
اگر قرار باشد بنای شاخصی را برای حضور کمونیسم در رومانی را انتخاب کنید، قطعا بهترین گزینه بلوار مربع است که در حد فاصل کاخ پارلمان و میدان آلبا لولیا قرار دارد. این میدان یکی از هدف‌های اصلی چائوشسکو برای طرح توسعه شهری بوده که به عمد نیم متر بزرگتر از میدان شانزه لیزه پاریس طراحی شده است. کیسمیگیو که قدیمی‌ترین پارک عمومی بخارست است و یکی از بهترین مکان‌های شهر برای قدم زدن و استفاده از طبیعت بکر، در نزدیکی این بلوار قرار دارد. شما می‌توانید از اغذیه فروشی‌های نزدیک پارک یک ساندویچ بخرید و چند ساعتی از سکوت و آرامش این پارک لذت ببرید. در وسط این پارک یک دریاچه قرار دارد که اردک‌ها و قوهای آن بسیار زیبا و دیدنی هستند.

بخارست

بخارست6

بخارست11

bucharets-بخارست

پل بخارست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.